اوتیسم در کودک دو ساله

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم راحتر شده است. به طوری که می توان در مواردی با توجه به علایم هشدار دهنده اوتیسم در نوزادان نیز احتمال داد که در آینده ممکن است دچار این اختلال شوند یا خیر.اگرچه ملاک اصلی برای تشخیص اختلال اوتیسم در کودکان، نظر پزشک متخصص است ولی نباید از نقش تعیین کننده والدین غافل شد به علت اینکه آن ها از جمله افرادی هستند که زمان زیادی را با کودک سپری می کنند به همین دلیل از علایم هشداری زودتر مطلع می شوند. به همین منظور تیم تحقیقاتی نورو لند اقدام به تهیه این نوشتار کرده است تا اطلاعات والدین درباره علایم اوتیسم در کودکان 2 ساله افزایش یابد و بتوانند با تشخیص در سنین کمتر مانع عوارض بیشتر این مشکل شوند.

اوتیسم در کودک دو ساله

به اختلال اوتیسم به دلیل وجود تنوع علایم و نشانه های ظاهری، طیف گفته می شود که بیشترین تاثیر آن را در روابط کودکان مبتلا می توان دید به طوری که اغلب مردم آن ها را منزوی می پندارند که چنین تفکری درست نیست.متاسفانه باتوجه به افزایش شیوع اوتیسم، کودکان زیادی نیز به آن درگیرند که تظاهر بالینی آن در همه افراد یکسان نیست به طوری که ممکن است برخی از آنان فقط نقص حرکتی داشته باشند و گروهی دیگر با اختلال گفتاری مواجه شوند. در مواردی که فرد به طیف ملایم اوتیسم مبتلا شده راحتر می تواند این اختلال را کنترل کند.

درباره اختلالات بیشتر بدانید …

اگر اشکالی در روند به حرف افتادن کودک، و نوع حرف زدن او احساس میکنید، برای شناسایی و درمان مشکل، لازم است ابتدا با تعاریف این حوزه آشنا شوید. ابتدا با دو تعریف اساسی آشنا میشویم: گفتار و زبان.گفتار: به معنی استفاده از حروف و آواها در کنارهم برای ایجاد کلمات، و سپس جملات است. گفتار درواقع مربوط به نوع تلفظ و ادای حروف و کلمات میباشد، درصورتیکه زبان به معنای استفاده ی درست و معنادار از این کلمات و جمله ها در کنار هم، برای رساندن منظور موردنظر است.زبان: زبان به معنای توانایی برقراری ارتباط از طریق کلمات و جملات میباشد، درحالیکه گفتار مربوط به نوع ادای حروف و تلفظ کلمات است.

با وجود تعاریف بالا لازم است که تفاوت اختلال گفتار با اختلال زبان را بدانیم

اختلال گفتار: این اختلال به این معناست که کودک در تلفظ حروف و آواها مشکل دارد و آنها را اشتباه یا جابجا تلفظ میکند. کودک مبتلا به اختلال گفتار احتمالا در رساندن منظور خود دچار مشکل نیست، بلکه در ادای کلمات اشتباه میکند یا نمیتواند به درستی آنها را تلفط کند. این کودکان ممکن است در تلفظ حروف خاصی از جمله: س، ز، ر، ل یا سایر حروف دچار مشکل باشند.اختلال زبان: کودک مبتلا به اختلال گفتار، نمیتواند کلمات را به درستی کنار هم بچیند و جمله ای معنادار بسازد، و احتمالا در دستور زبان و گرامر دچار اشکالات زیادی است. اگرچه ممکن است در تلفظ حروف مشکلی نداشته باشد، اما در رساندن منظور خود به مخاطب دچار مشکل میشود. کودک مبتلا به اختلال زبان ممکن است در فهمیدن منظور دیگران نیز به مشکل بربخورد و بطور کلی برقراری ارتباط کلامی موثر برای او مقدور نباشد.

انواع اختلال گفتار:اختلال گفتار مدل های مختلفی دارد که شایع ترین آنها را به عنوان مقدمه معرفی خواهیم کرد.لکنت: از شایع ترین و شناخته شده ترین انواع اختلال گفتار محسوب میشود و شامل تکرار واج ها، مکث و یا حتی حرکات غیرارادی یا تیک در زمان صحبت کردن میباشد. خرید لباس اسپایدرمن بزرگسال میتواند تجربه ای جذاب برای طرفداران این شخصیت محبوب باشد  .دیس آرتریا: نوعی اختلال گفتار است که شخص مبتلا بسیار آرام، به کندی، و گاها نامفهوم صحبت میکند و میتواند دلایلی از جمله آسیب به عضلات یا عصب ها داشته باشد.

اختلال نوک زبانی: در این اختلال، شخص مبتلا در تلفظ واج های س و ز دچار مشکل است.آپراکسی: در این نوع اختلال گفتار، عضلات فرد مبتلا به درستی و طبق فرمان او کار نمیکنند، و بنابراین قادر به تلفظ صحیح کلمات نخواهد بود.انواع اختلال زبان: بطور کلی اختلال زبان به دو نوع بیانی و دریافتی تقسیم میشوداختلال زبان بیانی: در این اختلال زبانی، کودک مبتلا قادر به بیان صحیح منظور خود نیست، و احتمالا جملات او نامفهوم، و از نظر دستوری دچار اشکال هستند.اختلال زبان دریافتی: در این اختلال زبان، کودک مبتلا قادر به دریافت مفهوم صحبت های دیگران نمیباشد و در درک و برقرای ارتباط با طرف مقابل دچار مشکل میشود.

شیوع اختلال اوتیسم: لباس های مرد عنکبوتی نه تنها به شما امکان میدهد که به شکوه بی نظیر اسپایدرمن دست پیدا کنید بلکه میتوانند روحیه و انرژی مثبتی به شما بدهند . برای مشخص شدن میزان شیوع اختلال اوتیسم در سال 1975 یک بررسی توسط سازمان جهانی بهداشت صورت گرفت که طبق آن مشخص شد که از هر 5 هزار تولد، یک کودک به آن دچار است. با گذشت زمان و تکرار این سر شماری مشاهده شد که تعداد مبتلایان به اوتیسم افزایش یافته است به طوری که از هر 166 نفر یک فرد مبتلا بود و در آخر در سال 2014، این آمار به یک کودک از هر 42 تولد رسید که نشان از افزایش روز افزون مبتلایان دارد.

در گذشته اختلال اوتیسم را در 5 گروه مختلف تقسیم می کردند ولی اکنون مشخص شده که این مشکل رفتاری، نمود ظاهری یکسانی را در افراد مختلف نشان نمی دهد که ناشی از طیف وسیع آن است. به طوری که برخی کودکان مبتلا به طیف شدید آن، چندین علایم را نشان می دهند و حتی در مواردی به سختی می توانند زندگی روزمره خود را کنترل کنند در حالی که مبتلایان به طیف ملایم آن به دلیل عدم توانایی جهت شناخت درست حالت چهره و اشارات بدنی در زمان گفت و گو با دیگران فقط به سختی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده که بر دوست یابی آنان نیز تاثیر دارد.

معمولا از 9 ماهگی می توان علایم اوتیسم را به شکل مشخص در رفتار کودک مبتلا مشاهده کرد ولی برای تشخیص قطعی نیاز است که تا سن 3-2 صبر کرد. به گفته کارشناسان تمرکز اصلی علایم این اختلال بر سه حوزه برقراری ارتباط، مهارت های گفتاری و بروز رفتار های تکراری است. لباس بتمن بزرگ میتواند به شما یادآوری کند که همیشه باید با اعتماد به نفس و شجاعت ایستاده و با مشکلات رو به رو شوید .علایم هشدار دهنده اختلال اوتیسم در 2 سالگی کودکانبا افزایش سن کودک و رسیدن به 2 سالگی، بهتر می توان درباره ابتلا فرد به اوتیسم نظر داد. روند رشدی کودکان نرمال به این صورت است که در 2 سالگی با کسب مهارت های زبانی، برای برقراری ارتباط با دیگران از کلمات و جملات بهره می برند.استفاده از اشارات بدنی، نوع دیگری از ارتباطات غیر کلامی این سن محسوب می شود

علت ایجاد اختلال اوتیسم:از علت های اصلی ایجاد اختلال اوتیسم، عوامل ژنتیکی مانند جهش های ژنی و توارث ژن ها از والدین بیان شده است اگرچه عوامل محیطی نیز بر بروز آن سهم دارند. کارشناسان در این زمینه مطالعات بسیاری انجام داده اند ولی نتوانسته اند درباره علت دقیق وقوع این اختلال به قطعیت برسند. از عوامل محیطی موثر در بروز اختلال اوتیسم، کمبود های تغذیه مادر باردار، سن بالای والدین در زمان بچه دار شدن و بیماری های دوران نوزادی می توان نام برد.علایم واضح اختلال اوتیسم در کودکان 2 سال و بزرگتر:برای روشن تر شدن اختلال اوتیسم و شناخت بهتر علایم آن در سنین کودکی، موسسه نورو لند مطلبی نیز درباره “علایم اوتیسم در کودکان نوپا، 1 ساله” تهیه کرده تا از نگرانی والدین بکاهد.

تاخیر در تکلم:میزان استفاده درست از مهارت های گفتاری در کودکان مبتلا به اوتیسم یکسان نبوده به طوری که عده ای از آنان هرگز قادر نیستند در ارتباطات خود از گفتار استفاده کنند و تعدادی دیگر علی رغم یادگیری این مهارت ها، در مدیریت درست ارتباطات کلامی موفق عمل نمی کنند.الگوهای گفتاری نامطلوب:نحوه حرف زدن کودکان اوتیسمی با کودکان سالم متفاوت است. اغلب به گونه ای صحبت می کنند که صدای آن ها به صورت یک نواخت و آوای تیز و گوش خراش شنیده می شود. از دیگر علایم مرتبط می توان به استفاده از تک کلمات به جای جملات و تکرار عبارات به ویژه در زمان سوال پرسیدن اشاره کرد.

هوش کودکان مبتلا به اوتیسم:بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی اختلال اوتیسم، کودکان مبتلا را هم رده افراد عقب مانده ذهنی می پندارند ولی باید یادآوری کنیم طبق بررسی های صورت گرفته فقط دو سوم این افراد کم توان ذهنی بوده و هوش متوسط در مابقی دیده می شود.حتی تعدادی از آنان در برخی زمینه ها مانند نجوم و علم سیارات عملکرد بسیار خوبی کسب کرده اند و با جمع آوری اطلاعات بسیار زیاد تلاش می کنند توجه اطرافیان را جلب نمایند به طوری که ساعت ها می توانند سخنرانی کنند و نه تنها خسته نشوند بلکه در مقابل عکس العمل هایی مانند “بس کن” یا “ادامه نده” بی توجه باشند.

بنابراین نیاز است مردم نگرش خود را درباره این اختلال تغییر دهند. البته خوشبختانه در حال حاضر با توجه به تلاش جمعی که در این زمینه در حال شکل گیری است بازخورد مردم بهتر شده است اما هنوز خانواده هایی وجود دارند که نه تنها نمی خواهند بپذیرند که فرزند آن ها بیمار است بلکه خدمات درمانی نیز از کودک دریغ می کنند. باید یادآوری کنیم که چنین رفتار هایی نه تنها سود نداشته بلکه سن طلایی درمان را به تعویق می اندازد و احتمال اینکه رفتار کودک به سمت طبیعی شدن برود کاهش می یابد. به گفته کارشناسان این حیطه بهترین سن دریافت خدمات درمانی اختلال اوتیسم قبل از 5 سالگی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اوتیسم در کودک دو ساله" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اوتیسم در کودک دو ساله"، کلیک کنید.