آموزش ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت
ساخت یک ماشین حساب با جاوا اسکریپت یک پروژه عملی و جذاب برای توسعه وب و تقویت مهارت های برنامه نویسی شماست. این آموزش گام به گام به شما امکان می دهد با استفاده از HTML برای ساختار رابط کاربری و CSS برای ظاهر بصری، یک ماشین حساب کاربردی ایجاد کنید. ما به شما نشان می دهیم که چگونه منطق عملیات ریاضی را پیاده سازی کرده و تعاملات کاربر را مدیریت نمایید.

در این مقاله جامع، ما شما را در مسیر ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت، از مفاهیم بنیادی تا پیاده سازی عملی کد، همراهی خواهیم کرد. هدف این است که با زبانی ساده و تخصصی، هر آنچه برای طراحی و توسعه این پروژه نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهیم. این راهنما برای علاقه مندان به فرانت اند و کسانی که می خواهند جاوا اسکریپت را در یک سناریوی واقعی به کار ببرند، ایده آل است. با دنبال کردن مراحل، شما نه تنها یک ماشین حساب خواهید ساخت، بلکه درک عمیق تری از چگونگی کارکرد DOM و مدیریت رویدادها در توسعه وب پیدا خواهید کرد.
جاوا اسکریپت چیست؟
جاوا اسکریپت (JavaScript)، که اغلب به اختصار JS نامیده می شود، یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و چندمنظوره است که به طور عمده برای ایجاد تعامل و پویایی در صفحات وب استفاده می شود. این زبان به مرورگرهای وب اجازه می دهد تا کدهای سمت کاربر را اجرا کرده و تجربه ی کاربری غنی تری را ارائه دهند. جاوا اسکریپت به صورت بومی با HTML برای ساختاردهی محتوا و CSS برای استایل دهی، ترکیب می شود و سه رکن اصلی توسعه وب فرانت اند را تشکیل می دهد.
زبان جاوا فراتر از صرفاً اعتبارسنجی فرم ها یا افزودن انیمیشن ها است. این زبان به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های وب پیچیده تری مانند بازی ها، نقشه های تعاملی و حتی ماشین حساب های کاربردی را بسازند. با ظهور Node.js، جاوا اسکریپت توانایی اجرا در سمت سرور را نیز پیدا کرد و به یک زبان برنامه نویسی فول استک تبدیل شد. این ویژگی ها آن را به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان ها در صنعت فناوری تبدیل کرده است.
ابزار مورد نیاز برای ساخت ماشین حساب با javascript
برای شروع پروژه ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت، به ابزارهای پیچیده ای نیاز ندارید. در واقع، بسیاری از این ابزارها از قبل روی سیستم شما نصب شده اند. مهمترین ابزاری که باید در اختیار داشته باشید، یک ویرایشگر کد مناسب است. ویرایشگر کد به شما امکان می دهد تا کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت خود را به صورت سازمان یافته و با ویژگی هایی مانند هایلایت کردن سینتکس و تکمیل خودکار کد بنویسید. ابزارهایی مانند Visual Studio Code (VS Code)، Sublime Text یا Atom گزینه های عالی و محبوبی برای این منظور هستند که امکانات فراوانی را برای برنامه نویسان فراهم می کنند.
علاوه بر ویرایشگر کد، به یک مرورگر وب مدرن نیاز دارید. مرورگر وب محیطی است که کد جاوا اسکریپت شما در آن اجرا می شود و رابط کاربری ماشین حساب شما را به نمایش می گذارد. مرورگرهایی مانند Google Chrome، Mozilla Firefox، Microsoft Edge یا Safari همگی از استانداردهای وب پشتیبانی می کنند و ابزارهای توسعه دهنده داخلی قدرتمندی دارند که برای دیباگ کردن و بازرسی عناصر صفحه بسیار مفید هستند. در نهایت، مهمترین ابزار، اشتیاق به یادگیری و حل مسئله است که به شما کمک می کند تا در این پروژه موفق شوید و از آن لذت ببرید.
قطعه کد HTML ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت
بخش HTML اسکلت و ساختار اصلی ماشین حساب را تشکیل می دهد. این کد، عناصر رابط کاربری مانند صفحه نمایش و دکمه ها را تعریف می کند که کاربر با آن ها تعامل خواهد داشت. هر ماشین حساب، در یک عنصر اصلی با کلاس “calculator” قرار می گیرد تا استایل دهی و مدیریت کلی آن آسان تر باشد. درون این عنصر، یک div با کلاس “input” و شناسه “input” برای نمایش اعداد و نتایج محاسبات در نظر گرفته شده است. این شناسه به جاوا اسکریپت اجازه می دهد تا به راحتی به این عنصر دسترسی پیدا کرده و محتوای آن را به روزرسانی کند.
بخش دکمه ها، که با کلاس “buttons” مشخص شده، شامل دو گروه اصلی از دکمه ها است: عملگرها و اعداد. دکمه های عملگر (+، -، ×، ÷) در یک div با کلاس “operators” قرار دارند. هر عملگر خود یک div جداگانه است. دکمه های عددی (0 تا 9 و نقطه اعشار) و دکمه پاک کردن (C) در یک div با کلاس “leftPanel” سازماندهی شده اند. دکمه C دارای شناسه “clear” است. در نهایت، دکمه مساوی (=) با کلاس “equal” و شناسه “result” به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است. این شناسه ها برای جاوا اسکریپت حیاتی هستند تا بتواند رویدادهای کلیک را به درستی مدیریت کرده و منطق محاسبات را پیاده سازی کند. این ساختار منطقی، اساس یک ماشین حساب وب کاربردی را فراهم می آورد.
این ساختار HTML پایه، اساس تعامل کاربر با ماشین حساب را فراهم می کند و پایه ای محکم برای اعمال استایل های CSS و منطق جاوا اسکریپت است.
کد CSS ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت
بخش CSS مسئول زیبایی ظاهری و چیدمان بصری ماشین حساب شماست. این کد، ظاهر عناصر HTML را استایل دهی می کند تا یک رابط کاربری جذاب و کاربرپسند ایجاد شود. ابتدا، استایل هایی برای بدنه (body) تعریف می شود که عرض کلی ماشین حساب را روی 500 پیکسل تنظیم کرده و آن را در مرکز صفحه قرار می دهد. فونت، اندازه متن و فاصله بین حروف نیز برای بهبود خوانایی مشخص شده اند. همچنین، ویژگی `user-select` غیرفعال می شود تا از انتخاب ناخواسته متن توسط کاربر جلوگیری شود، که در یک ماشین حساب یک بهبود تجربه کاربری محسوب می شود.
عنصر اصلی “calculator” دارای پدینگ داخلی و یک سایه ملایم است تا عمق و برجستگی به آن بدهد. صفحه نمایش ماشین حساب (با کلاس “input”) با یک حاشیه ظریف، گوشه های گرد و ارتفاع مشخص طراحی شده است. متن ورودی در سمت راست تراز شده و اندازه فونت بزرگتری دارد تا به راحتی قابل مشاهده باشد. ویژگی `overflow-x: auto` تضمین می کند که اگر اعداد بیش از حد طولانی شدند، اسکرول افقی اضافه شود. همچنین، انتقال های (transitions) نرم برای حالت های hover تعریف شده اند تا تعامل کاربر را دلپذیرتر کنند.
برای دکمه ها، استایل های یکپارچه ای تعریف شده است. دکمه های عملگر و دکمه های عددی همگی به صورت inline-block نمایش داده می شوند تا در کنار هم قرار گیرند و دارای حاشیه، پدینگ، عرض ثابت و متن تراز وسط هستند. رنگ پس زمینه برای عملگرها کمی تیره تر از اعداد است تا تمایز بصری ایجاد شود. حالت های hover و active برای دکمه ها، با تغییر رنگ پس زمینه و افزودن سایه، بازخورد بصری به کاربر می دهند. دکمه مساوی (=) با رنگ آبی برجسته و ارتفاع بیشتر، به صورت عمودی در کنار دکمه های اعداد قرار می گیرد و نقش کلیدی خود را در رابط کاربری به وضوح نشان می دهد. این استایل ها در مجموع، یک ماشین حساب با ظاهری حرفه ای و کاربردی را فراهم می کنند.
body { width: 500px; margin: 4% auto; font-family: ‘Source Sans Pro’, sans-serif; letter-spacing: 5px; font-size: 1.8rem; -moz-user-select: none; -webkit-user-select: none; -ms-user-select: none; } .calculator { padding: 20px; -webkit-box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); border-radius: 1px; } .input { border: 1px solid #ddd; border-radius: 1px; height: 60px; padding-right: 15px; padding-top: 10px; text-align: right; margin-right: 6px; font-size: 2.5rem; overflow-x: auto; transition: all .2s ease-in-out; } .input:hover { border: 1px solid #bbb; -webkit-box-shadow: inset 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); box-shadow: inset 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); } .buttons {} .operators {} .operators div { display: inline-block; border: 1px solid #bbb; border-radius: 1px; width: 80px; text-align: center; padding: 10px; margin: 20px 4px 10px 0; cursor: pointer; background-color: #ddd; transition: border-color .2s ease-in-out, background-color .2s, box-shadow .2s; } .operators div:hover { background-color: #ddd; -webkit-box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); border-color: #aaa; } .operators div:active { font-weight: bold; } .leftPanel { display: inline-block; } .numbers div { display: inline-block; border: 1px solid #ddd; border-radius: 1px; width: 80px; text-align: center; padding: 10px; margin: 10px 4px 10px 0; cursor: pointer; background-color: #f9f9f9; transition: border-color .2s ease-in-out, background-color .2s, box-shadow .2s; } .numbers div:hover { background-color: #f1f1f1; -webkit-box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); border-color: #bbb; } .numbers div:active { font-weight: bold; } div.equal { display: inline-block; border: 1px solid #3079ED; border-radius: 1px; width: 17%; text-align: center; padding: 127px 10px; margin: 10px 6px 10px 0; vertical-align: top; cursor: pointer; color: #FFF; background-color: #4d90fe; transition: all .2s ease-in-out; } div.equal:hover { background-color: #307CF9; -webkit-box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); box-shadow: 0px 1px 4px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2); border-color: #1857BB; } div.equal:active { font-weight: bold; }
قطعه کد جاوا اسکریپت ساخت ماشین حساب
قلب ماشین حساب وب شما، قطعه کد جاوا اسکریپت است که منطق پشت عملیات ریاضی و تعاملات کاربر را پیاده سازی می کند. این کد مسئول گرفتن ورودی از دکمه ها، پردازش عملیات و نمایش نتایج در صفحه نمایش است. در ابتدا، متغیرهای کلیدی تعریف می شوند که به عناصر HTML مربوط به صفحه نمایش، دکمه های عددی، دکمه های عملگر، دکمه مساوی و دکمه پاک کردن اشاره می کنند. همچنین، یک پرچم (flag) به نام `resultDisplayed` برای پیگیری وضعیت نمایش نتیجه در صفحه نمایش تعریف می شود که در منطق ورودی اعداد و عملگرها نقش مهمی ایفا می کند. این متغیرها نقطه شروع تعامل جاوا اسکریپت با DOM هستند.
برای هر دکمه عددی، یک رویداد شنونده کلیک (event listener) اضافه می شود. وقتی کاربر روی یک عدد کلیک می کند، کد بررسی می کند که آیا نتیجه قبلی در صفحه نمایش وجود دارد یا خیر. اگر نتیجه ای نمایش داده نشده باشد، عدد جدید به رشته ورودی فعلی اضافه می شود. اما اگر نتیجه قبلی نمایش داده شده باشد و کاربر یک عملگر را فشار داده باشد، رشته ورودی برای عملیات بعدی آماده می شود. در صورتی که نتیجه نمایش داده شده باشد و کاربر یک عدد جدید را فشار دهد، صفحه نمایش پاک شده و عدد جدید به عنوان شروع یک محاسبه جدید در نظر گرفته می شود. این منطق، ورودی کاربر را به صورت هوشمندانه مدیریت می کند تا از خطاهای رایج در ماشین حساب ها جلوگیری شود.
مشابه دکمه های عددی، دکمه های عملگر نیز دارای رویداد شنونده کلیک هستند. کد در این بخش، آخرین کاراکتر رشته ورودی را بررسی می کند. اگر آخرین کاراکتر یک عملگر باشد، عملگر جدید جایگزین آن می شود (برای مثال، اگر کاربر به اشتباه + را فشار دهد و سپس – را بزند، + با – جایگزین می شود). این ویژگی از تکرار عملگرها جلوگیری می کند. اگر رشته ورودی خالی باشد و کاربر ابتدا یک عملگر را فشار دهد، عملیاتی انجام نمی شود و به کاربر توصیه می شود که ابتدا یک عدد وارد کند. در غیر این صورت، عملگر انتخاب شده به رشته ورودی اضافه می شود. این منطق، ورودی عملگرها را به صورت دقیق و با رعایت قوانین ریاضی مدیریت می کند.
هنگامی که دکمه مساوی (=) فشرده می شود، جاوا اسکریپت مسئول پردازش کل رشته ورودی و انجام محاسبات است. ابتدا، رشته ورودی به دو آرایه مجزا تقسیم می شود: یکی برای اعداد و دیگری برای عملگرها. برای اطمینان از ترتیب صحیح عملیات ریاضی (مانند تقدم ضرب و تقسیم بر جمع و تفریق)، کد به ترتیب تقسیم، سپس ضرب، سپس تفریق و در نهایت جمع را انجام می دهد. این فرآیند با استفاده از حلقه های while و متد `splice` بر روی آرایه ها انجام می شود، به این صورت که عملگر و اعداد مرتبط با آن محاسبه شده و نتیجه جایگزین آن ها می شود. در نهایت، تنها یک عدد در آرایه اعداد باقی می ماند که خروجی نهایی محاسبه است و در صفحه نمایش به کاربر نشان داده می شود. استفاده از `parseFloat` برای عملیات جمع ضروری است تا از الحاق رشته ای به جای جمع عددی جلوگیری شود.
در نهایت، دکمه پاک کردن (C) یک رویداد شنونده کلیک ساده دارد. هنگامی که این دکمه فشرده می شود، محتوای صفحه نمایش (input.innerHTML) به یک رشته خالی تنظیم می شود و تمام ورودی های فعلی را پاک می کند. این عملکرد، ماشین حساب را برای یک محاسبه جدید آماده می سازد و یک ویژگی ضروری برای هر ماشین حساب کاربردی است. با ترکیب این بخش های جاوا اسکریپت، ماشین حساب شما قادر به پذیرش ورودی، انجام محاسبات اصلی و نمایش نتایج خواهد بود، که یک پروژه کامل فرانت اند را به نمایش می گذارد.
“use strict”; var input = document.getElementById(‘input’), // input/output display number = document.querySelectorAll(‘.numbers div’), // number buttons operator = document.querySelectorAll(‘.operators div’), // operator buttons result = document.getElementById(‘result’), // equal button clear = document.getElementById(‘clear’), // clear button resultDisplayed = false; // flag to keep an eye on what output is displayed // adding click handlers to number buttons for (var i = 0; i < number.length; i++) { number[i].addEventListener(“click”, function(e) { // storing current input string and its last character in variables – used later var currentString = input.innerHTML; var lastChar = currentString[currentString.length – 1]; // if result is not displayed, just keep adding if (resultDisplayed === false) { input.innerHTML += e.target.innerHTML; } else if (resultDisplayed === true && (lastChar === “+” || lastChar === “-” || lastChar === “×” || lastChar === “÷”)) { // if result is currently displayed and user pressed an operator // we need to keep on adding to the string for next operation resultDisplayed = false; input.innerHTML += e.target.innerHTML; } else { // if result is currently displayed and user pressed a number // we need clear the input string and add the new input to start the new operation resultDisplayed = false; input.innerHTML = “”; input.innerHTML += e.target.innerHTML; } }); } // adding click handlers to operator buttons for (var i = 0; i < operator.length; i++) { operator[i].addEventListener(“click”, function(e) { // storing current input string and its last character in variables – used later var currentString = input.innerHTML; var lastChar = currentString[currentString.length – 1]; // if last character entered is an operator, replace it with the currently pressed one if (lastChar === “+” || lastChar === “-” || lastChar === “×” || lastChar === “÷”) { var newString = currentString.substring(0, currentString.length – 1) + e.target.innerHTML; input.innerHTML = newString; } else if (currentString.length === 0) { // if first key pressed is an operator, don’t do anything console.log(“enter a number first”); } else { // else just add the operator pressed to the input input.innerHTML += e.target.innerHTML; } }); } // on click of ‘equal’ button result.addEventListener(“click”, function() { // this is the string that we will be processing eg. -10+26+33-5634/23 var inputString = input.innerHTML; // forming an array of numbers. eg for above string it will be: numbers = [“10”, “26”, “33”, “56”, “34”, “23”] var numbers = inputString.split(/+|-|×|÷/g); // forming an array of operators. for above string it will be: operators = [“+”, “+”, “-“, ““, “/”] // first we replace all the numbers and dot with empty string and then split var operators = inputString.replace(/[0-9]|./g, “”).split(“”); // console.log(inputString); // console.log(operators); // console.log(numbers); // console.log(“—————————-“); // now we are looping through the array and doing one operation at a time. // first divide, then multiply, then subtraction and then addition // as we move we are altering the original numbers and operators array // the final element remaining in the array will be the output var divide = operators.indexOf(“÷”); while (divide !== -1) { numbers.splice(divide, 2, parseFloat(numbers[divide]) / parseFloat(numbers[divide + 1])); operators.splice(divide, 1); divide = operators.indexOf(“÷”); } var multiply = operators.indexOf(“×”); while (multiply !== -1) { numbers.splice(multiply, 2, parseFloat(numbers[multiply]) parseFloat(numbers[multiply + 1])); operators.splice(multiply, 1); multiply = operators.indexOf(“×”); } var subtract = operators.indexOf(“-“); while (subtract !== -1) { numbers.splice(subtract, 2, parseFloat(numbers[subtract]) – parseFloat(numbers[subtract + 1])); operators.splice(subtract, 1); subtract = operators.indexOf(“-“); } var add = operators.indexOf(“+”); while (add !== -1) { // using parseFloat is necessary, otherwise it will result in string concatenation 🙂 numbers.splice(add, 2, parseFloat(numbers[add]) + parseFloat(numbers[add + 1])); operators.splice(add, 1); add = operators.indexOf(“+”); } input.innerHTML = numbers[0]; // displaying the output resultDisplayed = true; // turning flag if result is displayed }); // clearing the input on press of clear clear.addEventListener(“click”, function() { input.innerHTML = “”; resultDisplayed = false; // Reset flag when clearing });
رویداد کلیک برای دکمه های عملگرها
هنگامی که کاربر روی یکی از دکمه های عملگر (مانند جمع، تفریق، ضرب یا تقسیم) کلیک می کند، جاوا اسکریپت با دقت این رویداد را مدیریت می کند تا ورودی صحیح را در صفحه نمایش قرار دهد و از خطاهای منطقی جلوگیری کند. اولین گام، دریافت رشته ورودی فعلی و آخرین کاراکتر آن است. این کاراکتر کلیدی است برای تصمیم گیری در مورد عملیات بعدی. کد بررسی می کند که آیا آخرین کاراکتر از قبل یک عملگر بوده است یا خیر. اگر چنین باشد، عملگر جدید که کاربر روی آن کلیک کرده است، جایگزین عملگر قبلی می شود. این ویژگی از تکرار عملگرها (مثلاً ++ یا +-) جلوگیری می کند و خوانایی و صحت ورودی را حفظ می نماید.
در سناریوی دیگر، اگر رشته ورودی در صفحه نمایش کاملاً خالی باشد و کاربر بخواهد با یک عملگر شروع کند، سیستم عملیاتی انجام نمی دهد و پیامی در کنسول (console) نمایش می دهد که به کاربر یادآوری می کند ابتدا باید یک عدد وارد کند. این کنترل ورودی از محاسبات نامعتبر جلوگیری می کند. در تمام موارد دیگر، یعنی زمانی که رشته ورودی شامل اعداد است و آخرین کاراکتر یک عملگر نیست، عملگر فشرده شده به سادگی به انتهای رشته ورودی در صفحه نمایش اضافه می شود. این منطق جامع، تعامل روان و دقیق با دکمه های عملگر را تضمین می کند و پایه و اساس یک ماشین حساب قابل اعتماد را فراهم می آورد.
رویداد کلیک برای دکمه ی مساوی
مهمترین رویداد در ماشین حساب، کلیک روی دکمه مساوی (=) است که محاسبات نهایی را آغاز می کند. وقتی این دکمه فشرده می شود، جاوا اسکریپت رشته کامل ورودی را از صفحه نمایش می خواند. این رشته شامل اعداد و عملگرها است (مانند “10+52″). سپس، این رشته به دو آرایه مجزا تجزیه می شود: یک آرایه برای اعداد و یک آرایه برای عملگرها. این تجزیه با استفاده از متدهای string.split() و string.replace() و عبارات منظم (regex) انجام می شود تا اعداد و عملگرها به درستی از هم جدا شوند.
پس از تجزیه، کد شروع به محاسبه می کند. برای اطمینان از رعایت ترتیب عملیات ریاضی (PEMDAS/BODMAS)، عملیات به ترتیب تقسیم، ضرب، تفریق و در نهایت جمع انجام می شوند. برای هر عملگر، کد مکان آن را در آرایه عملگرها پیدا می کند. سپس، با استفاده از متد splice()، اعداد مرتبط با آن عملگر را از آرایه اعداد حذف کرده، محاسبه را انجام می دهد و نتیجه را در همان مکان به آرایه اعداد برمی گرداند. عملگر نیز از آرایه عملگرها حذف می شود. این فرآیند تا زمانی که تمام عملیات برای یک نوع عملگر انجام شود، تکرار می شود. در نهایت، تنها یک عدد در آرایه اعداد باقی می ماند که خروجی نهایی محاسبه است و در صفحه نمایش نشان داده می شود. پرچم resultDisplayed نیز به `true` تغییر می کند تا منطق ورودی بعدی به درستی عمل کند.
رویداد کلیک برای دکمه ی پاک کردن
دکمه پاک کردن (C) یک عملکرد حیاتی در هر ماشین حساب است که به کاربر امکان می دهد به سرعت ورودی های فعلی یا نتایج قبلی را پاک کند و یک محاسبه جدید را آغاز نماید. رویداد کلیک برای این دکمه ساده و در عین حال بسیار مؤثر است. هنگامی که کاربر روی دکمه C کلیک می کند، جاوا اسکریپت به سادگی محتوای صفحه نمایش (input.innerHTML) را به یک رشته خالی (“”) تنظیم می کند. این عملیات باعث می شود صفحه نمایش کاملاً پاک شود و آماده دریافت ورودی جدید گردد. علاوه بر پاک کردن صفحه نمایش، مهم است که پرچم resultDisplayed نیز به `false` بازگردانده شود. این کار تضمین می کند که منطق ورودی اعداد و عملگرها به درستی عمل کند و ماشین حساب وضعیت خود را برای یک محاسبه تازه به درستی تنظیم کند. این عملکرد پاک کردن، تجربه کاربری را بهبود می بخشد و ماشین حساب را به ابزاری قابل اعتماد و کاربرپسند تبدیل می کند.
آموزش رایگان ساخت ماشین حساب مهندسی با جاوا اسکریپت
پس از تسلط بر ساخت یک ماشین حساب ساده با جاوا اسکریپت، گام بعدی هیجان انگیز در آموزش Java EE ، توسعه آن به یک ماشین حساب مهندسی است. ماشین حساب مهندسی قابلیت های ریاضی پیشرفته تری را ارائه می دهد که فراتر از چهار عملگر اصلی است. این پروژه نه تنها مهارت های برنامه نویسی جاوا اسکریپت شما را به چالش می کشد، بلکه شما را با توابع ریاضی پیچیده تر و مدیریت ورودی های چندگانه آشنا می کند. ساخت ماشین حساب مهندسی نیازمند طراحی دقیق رابط کاربری و منطق برنامه نویسی برای عملیات های علمی است.
یک ماشین حساب مهندسی معمولاً شامل توابع مثلثاتی (سینوس، کسینوس، تانژانت)، لگاریتم ها، توان ها، ریشه ها، فاکتوریل، اعداد پی (π) و عدد اویلر (e) است. پیاده سازی این توابع در جاوا اسکریپت اغلب از طریق شیء Math و متدهای آن انجام می شود. چالش اصلی در ساخت ماشین حساب مهندسی، مدیریت ترتیب عملیات (مانند پرانتزها) و تجزیه عبارات ریاضی پیچیده است. این امر ممکن است نیاز به پیاده سازی الگوریتم هایی مانند الگوریتم شانتینگ یارد (Shunting-yard algorithm) برای تبدیل عبارات infix به postfix و سپس ارزیابی آن ها داشته باشد. با این حال، حتی بدون الگوریتم های پیچیده، می توانید با افزودن دکمه ها و توابع ساده تر، شروع به ساخت یک نسخه مهندسی کنید.
برای شروع، ساختار HTML را برای دکمه های جدید گسترش دهید. هر عملگر مهندسی (مانند sin، cos، log) به یک دکمه جداگانه نیاز دارد. سپس، استایل های CSS را برای این دکمه های جدید تنظیم کنید تا با طراحی کلی ماشین حساب هماهنگ باشند. در بخش جاوا اسکریپت، باید رویدادهای کلیک برای این دکمه ها را اضافه کنید. منطق برای هر عملگر مهندسی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برای sin(x)، باید مقدار عددی را از صفحه نمایش بگیرید، تابع Math.sin() را روی آن اعمال کنید و نتیجه را نمایش دهید. این پروژه یک فرصت عالی برای یادگیری عمیق تر در مورد پردازش رشته ها، مدیریت خطاها و معماری کد در برنامه های وب است.
ساخت ماشین حساب مهندسی با استفاده از Html | Css | JavaScript
ساخت یک ماشین حساب مهندسی با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت، در واقع یک گسترش طبیعی از پروژه ماشین حساب ساده است. در این پروژه پیشرفته تر، شما نه تنها چهار عمل اصلی را پیاده سازی می کنید، بلکه قابلیت های علمی بیشتری را نیز اضافه خواهید کرد. این قابلیت ها می توانند شامل محاسبه ضرب، تقسیم، جمع، تفریق، مثبت و منفی کردن عدد، محاسبه درصد، عدد پی (π)، محاسبه مربع، ریشه دوم (جذر)، سینوس، کسینوس، تانژانت، لگاریتم، لگاریتم طبیعی، به توان رساندن عدد، فاکتوریل، تابع نمایی، رادیان، درجه، دکمه حذف تکی (Backspace) و دکمه پاک کردن کلی (Clear) باشند.
برای بخش HTML، باید دکمه های جدیدی برای هر یک از این عملیات های علمی به ساختار ماشین حساب اضافه کنید. این دکمه ها می توانند در یک بخش جداگانه یا به عنوان گزینه های شیفت (Shift) یا تابع (Function) برای دکمه های موجود طراحی شوند. CSS نیز برای استایل دهی این دکمه های جدید و اطمینان از یک چیدمان مناسب و خوانا، حیاتی است. ممکن است نیاز به طراحی شبکه ای (Grid Layout) یا فلکس باکس (Flexbox) پیچیده تری برای چینش دکمه ها داشته باشید تا فضای کافی برای همه عملگرها فراهم شود.
در بخش جاوا اسکریپت، منطق به طور قابل توجهی پیچیده تر می شود. برای عملیات های علمی مانند sin یا log، باید رویدادهای کلیک را به توابع (functions) مربوطه در شیء Math جاوا اسکریپت نگاشت کنید. به عنوان مثال، `Math.sin()`، `Math.log()`، `Math.pow()` و `Math.sqrt()` از توابع داخلی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. برای فاکتوریل، نیاز به پیاده سازی یک تابع سفارشی خواهید داشت. مدیریت ترتیب عملیات (مانند پرانتزها) در عبارات پیچیده، چالش برانگیزترین بخش است و ممکن است نیاز به پیاده سازی یک پارسر داشته باشد. با این حال، یادگیری این پروژه، درک عمیق تری از پردازش عبارات و ساخت برنامه های کاربردی پیچیده تر وب به شما می دهد.
ساخت یک ماشین حساب مهندسی با جاوا اسکریپت نه تنها قابلیت های ریاضیاتی شما را گسترش می دهد، بلکه درک عمیق تری از پارسینگ عبارات و مدیریت پیچیدگی های منطقی در برنامه نویسی وب را فراهم می آورد.
سوالات متداول
ماشین حساب HTML CSS JS چیست؟
ماشین حساب HTML CSS JS یک ابزار محاسباتی وب است که با سه فناوری اصلی توسعه وب ساخته شده است. HTML ساختار آن را تعریف می کند، CSS ظاهر و استایل آن را مشخص می کند و جاوا اسکریپت منطق محاسبات و تعاملات کاربر را مدیریت می نماید. این ترکیب، یک ماشین حساب کاربردی را در مرورگر وب ایجاد می کند.
چرا برای ساخت ماشین حساب از جاوا اسکریپت استفاده کنیم؟
جاوا اسکریپت به دلیل قابلیت های پویایی و تعاملی خود، بهترین انتخاب برای ساخت ماشین حساب وب است. این زبان امکان مدیریت رویدادهای کلیک، پردازش ورودی ها، انجام عملیات ریاضی و به روزرسانی لحظه ای صفحه نمایش را فراهم می کند. همچنین، جاوا اسکریپت به صورت بومی در تمام مرورگرهای وب پشتیبانی می شود و نیازی به نصب پلاگین ندارد.
یک ماشین حساب ساده چه قابلیت هایی دارد؟
یک ماشین حساب ساده معمولاً چهار عملگر اصلی ریاضی شامل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را ارائه می دهد. همچنین، دارای دکمه های عددی (0-9)، نقطه اعشار، دکمه مساوی (=) برای نمایش نتیجه و دکمه پاک کردن (C) برای ریست کردن ورودی است. این قابلیت ها، نیازهای محاسباتی پایه را برآورده می کنند.
ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت چقدر زمان می برد؟
زمان لازم برای ساخت یک ماشین حساب ساده با جاوا اسکریپت، به سطح مهارت برنامه نویسی شما بستگی دارد. برای توسعه دهندگان مبتدی، این پروژه می تواند چند ساعت تا یک روز زمان ببرد تا با مفاهیم HTML، CSS و منطق جاوا اسکریپت آشنا شوند. توسعه دهندگان باتجربه تر ممکن است آن را در کمتر از یک ساعت پیاده سازی کنند.
آیا می توان با جاوا اسکریپت ماشین حساب علمی ساخت؟
بله، قطعاً می توان ماشین حساب علمی (مهندسی) را با جاوا اسکریپت ساخت. این کار نیازمند افزودن دکمه ها و منطق برای توابع ریاضی پیشرفته تری مانند سینوس، کسینوس، لگاریتم، توان و ریشه است. شیء Math در جاوا اسکریپت بسیاری از این توابع را به صورت داخلی فراهم می کند و پیاده سازی آن را تسهیل می بخشد.
برای ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت به چه مهارت هایی نیاز دارم؟
برای ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت، به دانش پایه HTML برای ساختاردهی عناصر، CSS برای استایل دهی و ظاهر، و جاوا اسکریپت برای پیاده سازی منطق محاسبات و مدیریت رویدادهای کاربر نیاز دارید. آشنایی با مفاهیم DOM و دستکاری عناصر HTML از طریق جاوا اسکریپت نیز ضروری است.
ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت یک پروژه عملی عالی برای تقویت مهارت های توسعه وب فرانت اند و درک عمیق تر از تعامل با DOM و پیاده سازی منطق کاربری است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آموزش ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت" هستید؟ با کلیک بر روی آموزش, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آموزش ساخت ماشین حساب با جاوا اسکریپت"، کلیک کنید.