بررسی اهمیت والدگری رسانه ای در شبکه نمایش خانگی در یک نشست
هفتمین نشست سراسری فعالان سواد رسانه ای کشور با حضور اعضای انجمن سواد رسانه ای ایران و برخی مدیران دستگاه های مسئول در حوزه فضای مجازی و رسانه امروز ۱۳ دی ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش سیپکس و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه محوریت این نشست نقش سواد رسانه ای در تحلیل تحولات اخیر منطقه نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه ای و نیز شبکه نمایش خانگی سواد رسانه ای و والدگری رسانه ای بود.
این نشست با نمایش یک ویدیو به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی همراه شد.
مهدی شکیبایی- رئیس فرهنگسرای رسانه در ابتدای با تأکید بر اهمیت سواد رسانه ای گفت: «چند روز قبل از سقوط نظام سوریه در جلسه ای یکی از کسانی که در میدان بود فضا را درباره تحولات سوریه برایمان تشریح کرد. تحلیل او که بر اساس تحلیل نظامی بود و توجهی به تحلیل افکار عمومی نداشت خوش بینانه بود اما یک هفته بعد سوریه سقوط کرد. این نشان دهنده نقش رسانه و ضرورت برخورداری از سواد رسانه ای در شرایط امروز است.
در ادامه سید مرتضی موسویان- رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: خوب است جنبه های دیگری از بحث تحلیل نتایجی که از صحنه سوریه داشتیم ارائه دهیم.
او با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به رییس سازمان صدا و سیما و همایش «افق تحول رسانه ملی» گفت: رهبر انقلاب به سه پارامتر مهم اشاره می کنند: دقت تلاش و ابتکار. نبود ره نامه یا دکترینی که هنجارها و ناهنجارها خط قرمزها و خط سفیدها بایدها و نبایدها را برای اصحاب رسانه مشخص کند نکته ای اساسی است.
او افزود : تسلط بر حوزه و مستندات لازم در آن برای اصحاب رسانه حتی بیش از کارشناسان آن ضروری است. مسئله اصلی این است که وقتی چند روز قبل هم ندانیم در سوریه چه می گذرد و درست یک روز بعد از تصرف دمشق تازه متوجه می شویم که چه اتفاقی در جریان بوده است یعنی تحلیل دقیقی از قدرت روایت سازی رسانه ها در جهان امروز نداریم.
موسویان افزود: بحث اساسی این است که رسانه حقیقت را می سازد رسانه ابزاری است که از یک واقعیت حقیقت را می سازد. حقیقت روایتی است که رسانه می سازد و مخاطب آن را می پذیرد. چون خودش از نزدیک شاهد ماجرا نیست.
در ادامه لیلا وصالی- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران در این نشست گفت: هنوز بشار سقوط نکرده بود که خبر آن در ارتش سوریه منتشر شد. این نشان می دهد قدرت رسانه در جنگ شناختی و پیشبرد جنگ نظامی می تواند مهم باشد. ما کمتر از این قدرت بهره می گیریم.
او به تبیین و روشنگری رهبر انقلاب و شبهه زدایی از دلایل حضور ایران در سوریه اشاره کرد و گفت: ایشان دو توطئه همزمان در سوریه و عراق را با یک عبارت خنثی کردند تا جوانان این کشورها با امید وارد ماجرا شوند. این یک کار رسانه ای تمیز است و ما به عنوان اصحاب رسانه باید به این بیانات ضریب بدهیم و تحلیل های مختلف از آن را ارائه دهیم.
در بخش دیگر این گردهمایی پنل «شبکه نمایش خانگی سواد رسانه ای و والدگری رسانه ای» با حضور لیلا وصالی محمدصادق افراسیابی- معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا و محمدصادق دهنادی- معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار شد.
افراسیابی در این پنل گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید تبیین کنیم این است که تنظیم گری صرفاً تنظیم گری محتوایی نیست. بسیار فراتر از این است. اما گاهی منتقدین برخی سریال ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی ناخواسته باعث بیشتر دیده شدن محتوایی می شوند که به آن انتقاد دارند. چون به جای ترویج سریال ها و برنامه های مناسب شبکه نمایش خانگی که لیست برنامه ها و سریال های مناسب را مجمع تحلیلگران ساترا منتشر کرده است در مقام عمل دائم از سریال ها و برنامه هایی صحبت می کنند که خودشان به آنها نقد دارند.
وی افزود: رسانه ها و انجمن رسانه ای ایران می توانند درباره آثار خوب و توصیه شده هم به مردم اطلاع رسانی کنند و آنها را تشویق کنند که آثار خوب شبکه نمایش خانگی را ببینند.
افراسیابی با بیان اینکه در معاونت کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا مجمع تحلیلگران را ایجاد کرده ایم گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان های متولی محتوایی را به این مجمع دعوت کرده ایم. ضمن اینکه در بحث والدگری رسانه ای هم لازم است خانواده ها مهارت های لازم را داشته باشند و رده بندی سنی محتواها را برای فرزندانشان رعایت کنند. اما بسیاری از خانواده ها این مسئله را رعایت نمی کنند. چون بحث رده بندی سنی در کشور ما خوب معرفی نشده و جا نیفتاده است.
وی همچنین گفت: با توجه به نیاز مخاطبان لازم است محتوا در ژانرهای مختلف تولید شود که ممکن است برخی ژانرها مخاطب خاص داشته باشد و صلاح نباشد اعضای خانواده کنار هم ببینند. در مورد برخی سریال ها هم ممکن است نیاز باشد والدین باید در کنار فرزندان باشند و با آنها درباره محتوای دریافتی گفت وگو کنند و از این طریق فرهنگ خود را به فرزند انتقال دهد. این خود یک راهکار آموزش است و می تواند اتفاقات موردنظر والدین را در خانواده رقم بزند. ضمن اینکه خانواده ها باید به والدین بیاموزند که خودشان هم رده بندی سنی را رعایت کنند و محتوای با رده بندی سنی بالاتر را استفاده نکنند.
دهنادی با طرح این سوال که چرا همه هم و غم کشور روی خطوط قرمز متمرکز شده است و تلاشی برای معرفی و تبلیغ برنامه های منطبق بر خطوط سبز نمی شود؟ گفت: این ها سوالات مهمی است که باید از خود بپرسیم. ای کاش انجمن سواد رسانه ای هم و غم خود را بگذارد روی اینکه خط سبز محتوا را مشخص کند. برخی فعالان سواد رسانه ای مدام می گویند نکن نبین این محتواهای شبکه نمایش خانگی پشتش نفوذ دشمن است پشتش توطئه است و… این توصیه ها به معنای استفاده نکردن از رسانه است و باعث می شود جامعه کار خودش را بکند و اثری که دوست دارد را ببیند و منتقدین هم دائم فریاد بزنند که فلان سریال و فلان برنامه شبکه نمایش خانگی مشکل دارد چون نگاه خط سبزی در کشور فراموش شده است و همه روی خطوط قرمز متمرکز شده اند تا بالاخره اخیراً یک تحولی در یکی از دستگاههای فرهنگی شکل گرفت و سازمان تنظیم مقررات ساترا مجمع تحلیلگران را با هدف توجه به خطوط سبز ایجاد کرد.
در ادامه پنل دیگر همایش با موضوع «نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه ای» با حضور سجاد مهدیزاده- عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و علی محمد رجبی- رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای فراجا حضور برگزار شد.
مهدیزاده با دسته بندی مردم از نظر سواد رسانه ای به سه دسته گروه کف میدان افراد آکادمیک و نیز مدیران گفت: این گروه ها جداگانه کار می کنند و گویی حرف همدیگر را خوب متوجه نمی شوند. نیاز است که این سه گروه با هم فکر کنند و کار را با هم پیش ببرند. ما در وزارت آموزش و پرورش در متن دو کتاب درسی داریم سواد رسانه ای را درس می دهیم. در دو سال اخیر سندی تدوین شده با نام «شایستگی های مشترک» که کل کتب درسی را موظف می کند به نکات خاصی توجه کنند از جمله سواد ارتباط نوبت سواد مالی خودمراقبتی و…
وی تأکید کرد: بسیاری از نقص های کتاب درسی باید با کمک معلمات کارآمد دربیاید. اما متأسفانه ما معلق خلاق و کارآمد نداریم که این کار را بکنند. ضمن اینکه مادامی که خانواده همراه نیست و در سنین پایین برای فرزند تبلت و گوشی با اینترنت تدارک می بیند معلم هم کاری نمی تواند بکند. در این فضا هر خانواده ای باید چارچوب های خود را داشته باشد و محتوای در دسترس بچه ها را مدیریت و گزینش کنند.
او در ادامه افزود: ساختار خانواده از نظر آموزش سواد رسانه ای اشکالات زیادی دارد. اما مشکل اینجاست که خانواده ها هم مطالبه نمی کنند. ضمن اینکه قرار نیست همه چیز را آموزش و پرورش و در کتاب های درسی حل کند. ما نیاز به عقل کلانی داریم که همه این نیروها را به هم وصل کند تا کار را با کمک هم دربیاورند.
رجبی در تحلیل مشکل موجود که کارهای فرهنگی در کشور پیش نمی رود گفت: تا زمانی که اقتصاد لازم برای کارهای فرهنگی دیده نشود و نظام برنامه ریزی درستی نداشته باشد کار انجام نمی شود. وقتی پیشنهادی به فرد یا سازمانی داده می شود باید قابل اجرا باشد. در ساختارهای حاکمیتی معمولاً این ایراد وجود دارد که سازوکاری برای کمک گرفتن از انجمن ها وجود ندارد اما مدام از آنها دعوت به همکاری و همفکری می شود.
او همچنین افزود: روز اولی که شهید رئیسی خدمت رهبر انقلاب رسیدند به عنوان رئیس جمهور آقا به ایشان فرمودند بروید ساختار حکومت را مردمی کنید. بخشی از این مردمی سازی در همین جا تعریف می شود که ساختار تعامل با مردم را ایجاد کنیم که باید قانونش ابتدا تصویب شود.
در ادامه این گردهمایی احکام معاونین مدیران مشاورین و مسئولین جدید کارگروه های انجمن سواد رسانه ای ایران همزمان با پایان یافتن دوره مسئولیت مسئولین سابق انجمن توسط لیلا وصالی مدیر عامل و سید مرتضی موسویان رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران اعطاء شد.
پایان خبر سیپکس
بررسی اهمیت والدگری رسانه ای در شبکه نمایش خانگی در یک نشست
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی اهمیت والدگری رسانه ای در شبکه نمایش خانگی در یک نشست" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی اهمیت والدگری رسانه ای در شبکه نمایش خانگی در یک نشست"، کلیک کنید.