بهترین روش محاسبه سن بارداری برای تشخیص سن دقیق جنین

تعیین دقیق زمان بارداری قدم بسیار مهمی برای ارتقای سلامتی بیمار و نتیجه به دست آمده از مراقبت های این دوران است. این تعیین زمان همچنین نقش مهمی را در بسیاری از تحقیقات و آموزش های بهداشت عمومی ایفا می کند. به محض دریافت داده های مربوط به آخرین قاعدگی و اولین معاینه دقیق سونوگرافی، سن حاملگی و تاریخ تخمینی زایمان (EDD) باید تعیین شوند. همچنین بیمار باید در جریان نتایج و زمان بندی قرار بگیرد و این اطلاعات به طور دقیق در پرونده پزشکی او ثبت شوند. در سه ماهه اول بارداری (حداکثر تا ۱۳ هفته حاملگی)، دقیق ترین روش برای تعیین یا تأیید سن حاملگی و تشخیص سن دقیق جنین است.

بهترین روش محاسبه سن بارداری برای تشخیص سن دقیق جنین

بهترین روش محاسبه سن بارداری برای تشخیص سن دقیق جنین

سونوگرافی ابزاری است که در دوران بارداری برای تعیین سلامت جنین، رشد طبیعی و تاریخ تخمینی تولد استفاده می‌شود. در اوایل بارداری می‌توان برای تأیید بارداری و چنانچه مادر از اولین روز آخرین قاعدگی خود اطمینان نداشته باشد، برای تعیین سن تولد از این ابزار کمک گرفت. در سونوگرافی قبل از تشخیص جنین، کیسه بارداری دیده می شود. در واقع کیسه بارداری را میتوان در اوایل هفته پنجم بارداری یا سه هفته پس از لقاح مشاهده کرد. اگر این کیسه دیده نشود، به این معناست که تخمک گذاری در مادر با تأخیر انجام شده است. در سونوگرافی اوایل هفته ششم بارداری می توان جنین را مشاهده کرد. بسیاری از سونوگرافیست ها ترجیح میدهند برای انجام سونوگرافی تا هفته ششم منتظر بمانند و بسیاری دیگر هفته هشتم بارداری را یعنی زمانی که رشد جنین قابل سنجش است، برای انجام سونوگرافی مناسب میدانند.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع از جمله (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

کاربردهای سونوگرافی

از جمله کاربردهای سونوگرافی در تشخیص فرآیند بارداری عبارتند از:

  • تعیین حاملگی و محل آن
  • سن جنین
  • جنسیت جنین
  • سلامت اندام ها
  • میزان مایع آمنیوتیک
  • محل جفت

همچنین تعیین سن حاملگی با سنجش شاخص هایی نظیر طول فمور و قطر بین آهیانه ای، دور شکم و طول اسکاپولا و نیز مشاهده و بررسی حرکات جنین یا اعضای درونی آن از دیگر کاربردهای سونوگرافی به عنوان راهنمای زنان باردار است.

انواع روش های انجام سونوگرافی در بارداری

دو نوع اصلی سونوگرافی از جنین وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

سونوگرافی ترانس واژینال

در این نوع سونوگرافی جنینی مبدل درون واژن قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال نموده و بازتاب ها را جمع آوری کند. اغلب در اوایل بارداری استفاده می شوند. همچنین در صورتی که اطلاعات کافی را ارائه ندهد، ممکن است از این نوع سونوگرافی نیز استفاده شود.

سونوگرافی ترانس شکمی

این نوع با حرکت دادن مبدل بر روی شکم انجام می شود. در طول سونوگرافی ترانس شکمی از جنین شما بر روی یک تخت قرار گرفته و باید شکم خود را در معرض دید قرار دهید، تکنسین یا سونوگرافیست ژل مخصوص را بر روی شکم شما اعمال می کند که باعث افزایش هدایت امواج صوتی و از بین بردن هوا بین پوست و مبدل می شود. سپس مبدل را بر روی شکم حرکت می دهد و امواج صوتی که از استخوان ها و سایر بافت ها منعکس می شود در مانیتور به تصاویر تبدیل می شوند.

نحوه آماده شدن برای سونوگرافی از جنین

بسته به نوع سونوگرافی ممکن است از مادر خواسته شود مقداری زیادی مایعات نوشیده و یا از ادرار کردن قبل از انجام این تست خودداری کند. در صورتی که پزشک برای شما سونوگرافی ترانس شکمی را تجویز نموده است بهتر است لباس گشادی بپوشید تا بتوانید شکم خود را به راحتی در معرض دید سونوگرافیست برای قرار دادن مبدل قرار دهید.

اقدامات پس از سونوگرافی از جنین

پس از انجام می توانید ژل روی پوست خود را پاک کرده و مثانه خود را تخلیه کنید. با توجه به اینکه این اسکن یک روش غیر تهاجمی می باشد نیاز به اقدامات احتیاطی خاصی پس از آن وجود ندارد.

عوارض جانبی سونوگرافی در بارداری

این روش کاملاً ایمن است و برای اطمینان از رشد طبیعی جنین در رحم مادر، ضروری است. سونوگرافی جنین به جز ایجاد مقدار کمی حس ناخوشایند در مواردی هیچ خطری ندارد. این احساس ناخوشایند گاهی ناشی از فشار به شکم یا واژن است. هیچ نوع اشعه‌ای برای انجام سونوگرافی استفاده نمی‌شود. برای انجام سونوگرافی واژینال، لازم است که مبدل دستگاه با پلاستیک یا لاتکس پوشانده شود. اگر زن باردار به لاتکس حساسیت داشته باشد، برخورد این ماده با بدن منجر به واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.

آیا می‌توانم سن بارداری و زمان زایمان خود را برنامه‌ریزی کنم؟

اگر شما می‌خواهید در اواسط تابستان باردار نشوید یا معلمی هستید که می‌خواهد با فرزند کوچکتان استراحت کند، می‌توانید برای «برنامه‌ریزی» بارداری و تاریخ زایمان خود، زمان بارداری را تعیین کنید. اما این نکته را فراموش نکنید که حتی اگر شما یکی از خوش شانس‌هایی باشید که می‌توانید زمانی که واقعاً می‌خواهد باردار شوید (در تاریخ تخمک‌گذاری‌تان لقاح با موفقیت انجام شود) به سختی موفق به این کار می‌شوید.

با این حال فراموش نکنید که باز هم نمی‌توانید دقیقاً روز یا حتی هفته مورد نظر برای تاریخ زایمان را تعیین کنید و یا حتی ماه!

یک راهکار جالب برای شما این است که، می‌توانید ماشین حساب‌های تخمک‌گذاری را امتحان کنید، که از تاریخ آخرین قاعدگی و طول چرخه معمولی شما برای نشان دادن روزهایی که احتمال باروری شما وجود دارد استفاده می‌کند و شانس بارداری شما را زیاد می‌کند.

آیا سن بارداری من می‌تواند تغییر کند؟

بله، نکته جالب اینجاست که ممکن است سن حاملگی و تاریخ فارغ شدنتان تغییر کند. این در حالی است که قطعاً جایی برای نگرانی در این تغییرات نیست . در واقع ممکن است با هر بار مراجعه به پزشک و معاینه بالینی و یا بعد از هر سونوگرافی جدید و مشاهده و بررسی تغییرات سن بارداری و تاریخ زایمان تغییر کند. امکان دارد پریودهای نامنظم داشته‌‌باشید و تاریخ سونوگرافی اولیه شما قطع شده باشد یا اولین سونوگرافی شما در سه ماهه دوم بارداری بوده‌است.

همچنین شاید به این دلیل باشد که قد پایه شما غیرطبیعی است یا سطح آلفا فتوپروتئین (AFP)، پروتئینی که توسط جفت کودک ساخته‌می‌شود، خارج از محدوده معمول است. نتیجه می‌گیریم که این امکان وجود دارد، اولین محاسبه سن بارداری لزوماً تاریخ دقیق به دنیا آمدن نوزاد را تعیین نمی‌کند، چرا که بررسی‌های هفته‌های پایانی بارداری همه چیز را برای روز تولد مشخص‌تر می‌کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهترین روش محاسبه سن بارداری برای تشخیص سن دقیق جنین" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهترین روش محاسبه سن بارداری برای تشخیص سن دقیق جنین"، کلیک کنید.