ویژگی های معلم و مربیگری در آموزه های قرآنی
حجت الاسلام کهساری تشریح کرد؛

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان ویژگی های معلم و مربیگری در آموزه های قرآنی را تشریح کرد و گفت: معلمی صرفاً داشتن اطلاعات نیست بلکه روش صحیح ارائه مطالب و ارتباط بسیار مهم است.
به گزارش خبرنگار سیپکس شورای معلمان و مدیران مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با حضور علیرضا لادن مقدم سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و دکتر قاسم شریفی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در سالن آمفی تئاتر فرزانگان واحد سمنان برگزار شد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان در این نشست مهم ترین ویژگی های معلمان در قرآن کریم را تشریح کرد.
حجت الاسلام رضا کهساری خداوند متعال را نخستین معلم دانست و با قرائت آیات سوم و چهارم سوه علق؛ «اقرَا وَ رَبُّکَ الاَکرَم الَّذی عَلَّمَ باِلقَلَم» گفت: این آیات که جزو اولین آیاتی هستند که بر پیامبر نازل شده اند و آیات متعدد دیگریدر قرآن کریم بر ویژگی آموزش دادن توسط خداوند و معلم بودن او دلالت دارند.
وی به فلسفه خلقت انسان به عنوان جانشین خداوند در زمین اشاره کرد و افزود: هنگامی که فرشتگان خود را برای مقام خلیفه اللهی لایق تر می دانستند انسان به واسطه علم و دانشی که از خدای متعال آموخته بود «وَ عَلَّمَ آدَمَ الاَسمَاءَ کُلَّها» نسبت به فرشتگان برتری پیدا کرد و خداوند خطاب به آنان فرمود: «تا درمقابل مقام آدم و مقام علم سجده کنند.»
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان آیات آغازین سوره الرحمن «الرَّحمَنُ عَلَّمَ القُرآنَ خَلَقَ الاِنسَانَ عَلَّمَهُ البَیَان» را بیانگر ویژگی آموزش دهندگی و مقام معلمی خداوند دانست و ادامه داد: خداوند بر آموزش توأم با مهربانی انسان بعد از خلقت تأکید دارد.
کهساری مقام مستقل معلمی را مختص خداوند دانست و با قرائت آیه دوم سوره جمعه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فی الاُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنهُم یَتلُو عَلَیهِم آیَاتِهِ وَ یُزَکِّهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتَابَ وَالحِکمَهَ» به واگذاری مقام معلمی و مسئولیت هدایت مردم توسط خدا به انبیای الهی اشاره کرد و افزود: انتخاب و برخاستن پیامبر از یک جامعه امی و بی سواد و آنگاه پرچمداری علم و حکمت یک معجزه الهی است.
وی با بیان اینکه تزکیه و تعلیم در رأس برنامه های انبیاست و در مکتب انبیا پرورش روحی و آموزش فکری در کنار بینش و بصیرت مطرح است افزود: پاکسازی و پرورش روح بر تعلیم و آموزش ارجحیت دارد یعنی ابتدا باید فکر را مهیا و سپس آن را تعلیم داد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان پرورش را بر آموزش دارای اولویت دانست و تبیین کرد: یکی از وظایف مهم معلمان آموزش زندگی مهارت و اخلاق است بنابراین معلمان پرورشی دارای جایگاهی مقدم بر آموزش هستند.
کهساری به حدیث «العُلماءُ وَرَثهُ الاَنبیاء» از امام صادق (ع)؛ که عالمان دین را وارث پیامبران معرفی می کند اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) برای تزکیه کردن و آموزش دادن سختی های زیادی را تحمل کردند؛ بنابراین معلمان که جایگاه و مقام معلمی را از انبیا به ارث می برند و شغل انبیا رادارند باید دلسوزی و مهربانی آنان را نیز تجربه کنند و آمادگی پذیرش سختی های این مسیر باشند.
حضرت لقمان معلمی بزرگ و الگوی مناسب تعلیم و تربیت
وی با بیان اینکه چینش و ترتیب آیات قرآن کاری بشری نیست و به امر خدا صورت گرفته و هرکدام دارای حکمت و پیامی خاص برای انسان است به داستان حضرت لقمان در تربیت فرزند خویش اشاره کرد و گفت: حضرت لقمان معلمی بزرگ و الگوی مناسب تعلیم و تربیت است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان با قرائت آیه ۱۳ سوره لقمان «وَ اِذ قَالَ لُقمَان لاِبنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یَا بُنَیَّ لاَ تُشرِک بِاللَّهِ اِنَّ الشِّرکَ لَظُلمٌ عَظِیمٌ» بیان کرد: لقمان در تعلیم و تربیت فرزند خود از توحید به عنوان اولین اصل از اصول پنجگانه دین اسلام شروع کرد معلمان دبیران و استادان ما هم باید در تقویت اعتقادات فردی کوشا باشند و خداشاسی را از دوران ابتدائی تا دانشگاه برای نسل امروز و فردایمان تبیین کنند.
کهساری اخلاص در عمل و تلاش برای کسب رضایت خدای منان را از ویژگی های معلمان نام برد و با اشاره به روایت حضرت امام صادق(ع)؛ «آموزگار برای اجرت آموزش نمی دهد و هرگاه به او هدیه هائی اهدا شد می پذیرد» گفت: آموزش معلم باید خالصانه بدون چشم داشت و برای رضای خدای متعال باشد از سویی حاکمیت مسئولان و دیگران هم در برابر خدمات معلم وظایفی دارند که باید به طور کامل انجام دهند.
وی با بیان اینکه معلم باید صلاحیت علمی و عملی داشته باشد و هنر ارتباط با دانش آموز را بداند به داستان حضرت موسی علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت موسی علیه السلام از خداوند خواست برای آموزش کسی را معلم او قرار دهد که مایه رشد و صلاح او شود و او را آموزش دهد و خدا هم حضرت خضر علیه السلام که علوم خدایی داشت را معلم او قرار داد و حضرت خضر علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام آموزش داد آموزشی عملی و سخت و دشوار.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان بر صراحت در ارشاد و تبلیغ تأکید و تصریح کرد: داشتن اطلاعات کافی و درست برای معلمی لازم است اما کافی نیست معلمی صرفاً داشتن اطلاعات نیست بلکه روش صحیح ارائه مطالب و ارتباط بسیار مهم است.
محبت معلمان به شاگردان در تفهیم و تفهم مطالب مفید است
کهساری به استناد آیه ۲۱۵ سوره شعراء «وَ اخفِض جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُومِنِینَ» و پر وبال (فروتنی و تواضع) خود را برای مومنانی که از تو پیروی می کنند بگستر؛ فرتنی و تواضع را از صفات لازم برای رهبران مبلغان و معلماندر آموزه های قرآنی معرفی کرد و گفت: خود برتربینی و خود بزرگ بینی آفت تعلیم و تربیت است.
وی به معلمان توصیه کرد نسبت به شاگردان خود محبت داشته باشید این امر موجب می شود که شاگرد نیز به معلم و استاد خود محبت داشته باشد و همین ارتباط دوسویه در تفهیم و تفهم مثمرثمر خواهد بود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان علت محبوبیت و مقبولیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بین مومنان را اخلاق نیکو ومهربانی پیامبر اکرم(ص) دانست و افزود: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دارای فضائل اخلاقی بسیار زیادی بود «وَاِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیم» و بین سجایای اخلاقی عظیم پیامبر خصلت مهربانی ممتازترین و بارزترین آنها بود.
کهساری گفت: اگر معلم بخواهد در کلاس درس جایگاه و ابهت خود را از طریق ترس و واهمه دانش آموزان به دست آورد در ظاهر موفق به دستیابی این خواسته خواهد شد اما در باطن قلب دانش آموزان و شاگردان با او همراه و همصدا نخواهد شد و در برقراری ارتباط تعلیم و تربیت موفق نخواهد بود.
وی با تلاوت آیه ۱۵۹ سوره آل عمران «فَبِمَا رَحمَهٍ مِنَ اللُّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظاً غَلِیظَ القَلبِ لاَ نفَضِّوا مِن حَولِک» «ای پیامبر پس به سیپکس و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند» مهربانی و خوش خلقی را به عنوان یک اصل به معلمان معرفی کرد.
ویژگی های معلم و مربیگری در آموزه های قرآنی
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ویژگی های معلم و مربیگری در آموزه های قرآنی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ویژگی های معلم و مربیگری در آموزه های قرآنی"، کلیک کنید.