برگزاری سومین جلسه میز کشوری توتون و تنباکو در گلستان

برگزاری سومین جلسه میز کشوری توتون و تنباکو در گلستان

به گزارش سیپکس در ابتدای این جلسه مدیر مجتمع دخانیات گلستان با اشاره به میزان سطح کشت و ارقام تولیدی توتون گفت: سال جاری هزار و ۹۴۶ هکتار از سوی دو هزار و ۵۴۱ نفر قرارداد بین دخانیات و توتون کاران امضا شده که از این میزان هزار و ۷۵ هکتار متعلق به اراضی گلستان است.

محمدتقی زمانی ارقام ورجینا بارلی باسما را جزو ارقام زیرکشت رفته توتون عنوان کرد و افزود: برآورد برداشت محصول توتون از این سطح زیرکشت در کشور چهار هزار و ۲۱۵ تُن بوده که سهم استان گلستان در تولید آن هزار و ۸۰۰ تُن است.

وی با بیان اینکه 50 درصد توتون استحصالی کشور در استان گلستان تولید می شودافزود:خرید توتون از کشاورزان بر پایه قرارداد خواهد بود و سال گذشته هزار و ۳۳۰ تُن از کشاورزان گلستان خرید انجام شد.

به گفته مدیر مجتمع دخانیات گلستان اگر کشاورزان دارای قرارداد با شرکت دخانیات کمی بیشتر از قرارداد تولید داشته باشند از آن ها محصول تولیدی خریداری می شود.

کاهش 62 درصدی تولید توتون در کشور

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان تنباکوی معطر و سنتی ایران نیز رقم تقریبی میزان نیاز تنباکو کشور را ۱۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: میزان تنباکو تولید شده در ۶ ماهه ابتدای امسال ۵۰۷ تن بود و پیش بینی می شود در نیمه دوم سال هم تولید همین مقدار باشد.

علی اکبر فیضی با اشاره به کاهش 62 درصدی تولید توتون امسال نسبت به سال گذشته گفت: بازار توتون دست قاچاقچی و تولید کننده غیر رسمی است که این موضوع بزرگترین ضربه را به تولید کننده داخلی وارد کرده است در واقع حال تولید کنندگان تنباکو خوب نیست و تصمیم گیری های غیر کارشناسانه در سطح کشور مصوبات آیین نامه ها و آن هایی که ادعا می کنند مدافعان تولید هستند موجب وضعیت نامناسب تولیدکنندگان شده است.

وی افزود: پرداخت مالیات و عوارض توسط تولید کننده تنباکو موجب شده تا تولید کننده جعلی از آن نفع ببرد و موجب از بین رفتن رقابت تولید کننده رسمی و غیر رسمی شده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان تنباکوی معطر و سنتی ایران بی رغبتی تولید برای تولید کنندگان داخلی را از مشکلات مهم و دلایل کاهش سطح کشت توتون عنوان کرد و افزود: 90 درصد بازار توتون در دست تولید کننده غیر رسمی است.

فیضی ادامه داد: در حالی که زنجیره تولید و توزیع نقش مهمی در اقتصاد دنیا دارد اما در کشور ما اینطور نیست متأسفانه مسئولان کشور به تنباکو به چشم صنعت نگاه نمی کنند و معتقدند اگر مالیات و عوارض تنباکو افزایش یابد مصرف دخانیات نیز کاهش خواهد یافت در صورتی که اینطور نیست.

سیاست گذاری  وزرات صمت در خصوص دخانیات غیر علمی و هدف دار است

رئیس هیئت مدیره شرکت توتون طلایی هما با بیان اینکه محصول توتون سرنوشت خوبی نداردگفت:زمانی که انحصار توتون از دخانیات گرفته شد مشکلات زیادی پدید آمد و نسخه زحمات شرکت دخانیات در سه چهار گذشته پیجیده شد.

حسین محمدی افزود: با گرفتن انحصار توتون از دخانیات دیگر شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح دانش و اطلاعات کشاورز مزارع ترویجی و الگوییمشاورهنظارت بر دسته بندی و بسته بندی نبودیم.

وی گفت: سیاست گذاری غیر علمی و هدف دار وزارت صمت موجب شده امروز از استانداردهای شرکت دخانیات تولید خوب و دغدغه کمتر دور و از توان و تخصص و بازرگانان فعال نیز محروم باشیم .

رئیس هیئت مدیره شرکت توتون طلایی هما با بیان اینکه گلستان رتبه اول تولید توتون در کشور را دارد گفت: با کدام افق سیاست گذاری و برنامه اجرایی گلستان به رتبه اولی شباهت دارد؟ در سال ۱۴۰۰ خسارت حداکثری بیماری ها را در استان داشتیم سال ۱۴۰۱ با اختلاف بذر و ۱۴۰۲ با مشکل فروش و کاهش قیمت مواجه بودیم.

محمدی با بیان اینکه تا چند روز پیش توتون های پارسال در انبارهای کشاورز بود گفت: متأسفانه اسفند ماه خریدار می آید که کشاورز مجبور است با نازل ترین قیمت محصول خود را به فروش برساند.

لزوم رفع موانع صادرات توتون تولیدی در کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان نیز در این جلسه گفت:آمارها بیانگر آن است دو هزار تن توتون توسط شرکت دخانیات خریداری می شود اما میزان تولید ۶ هزار تن است.

امیر عابدی با بیان اینکه صادر کنندگان علاقمند به ایفای نقش خود در حمایت از تولید داخلی هستند افزود: متأسفانه صادر کننده نمی تواند برای صادرات قرار داد ببندد و لازم است این انحصار شکسته شود چراکه هر جا انحصار باشد فساد ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: باید صادرات آزاد و صادرکننده شجاعت و اطمینان داشته باشد تا بتواند قرار داد خرید ببندد در واقع این انحصار باید آزاد شود و تاجر بتواند سریع محصول را خریداری کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان با بیان اینکه ساختار فعلی معیوب بوده و نیازمند ورود دستگاه نظارتی است افزود: در این ساختار معیوب دست و پای صادر کننده و تولید کننده را بسته اند در واقع برای دریافت مجوز صادرات توتون زمان زیادی از صادر کننده گرفته می شود و این مدت دار بودن سبب می شود تا نتواند صادرات را انجام دهد.

عابدی خواستار رفع موانع صادرات توتون تولیدی کشور شد و گفت: کارگروه میز کشوری توتون در حوزه صادرات این محصول نقشه راه ایجاد کرده و مشکل صادرکنندگان را برطرف کند.

توتون یک صنعت اشتغالزا محسوب می شود

نماینده وزرات جهاد کشاورزی در سومین جلسه میز کشوری توتون در اتاق بازرگانی گرگان گفت: دغدغه اصلی ما رفع مشکلات کشاورزان توتون کار است در واقع توتون یکی از زراعت هایی است که زیر مجموعه شرکت دخانیات محسوب نمی شود و مسائل مربوط به دخانیات و بازرگانی آن مربوط به وزارت صمت است.

هزار جریبی با بیان اینکه ارزش صادرات توتون به صنعت آن است نه بازرگانی افزود: توتون یک صنعت اشتغالزاست که از مزرعه تا مصرف چرخه های مختلفی در آن به کار رفته و این به زنجیره اشتغال کمک می کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم ماده خام صادر کنیم ارزش افزوده چندانی عاید کشور ما نخواهد شد در واقع سیاست های ما نباید بیشتر به سمت ماده خام برود مگر اینکه مسائل دیگری وجود داشته باشد.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی خواستار پیشنهاداتی در خصوص نحوه صادرات کشت و نحوه خرید توتون به مراجع مربوطه شد تا دستورات لازم در این رابطه مصوب شود.

از قاچاق کالا در این بخش جلوگیری شود

مدیر کل صنعت معدن و تجارت گلستان نیز با اشاره به تعیین قیمت توتون گفت: قیمت پیشنهادی خرید توتون در سال جاری در این کارگروه طرح و دفاع شد ولی به جمع بندی نهایی نرسید.

درویشعلی حسن زاده افزود: در این کارگروه ملی تأکید شد شرکت دخانیات و سایر شرکت های قرارداد توتون به سمت خرید محصول براساس درجه بندی کیفیت رفته تا حق و حقوق کشاورزان رعایت و دچار ضرر نشوند با این وجود کشاورزان توقع خرید درهم بدون درجه بندی توتون را داشتند.

وی خواستار جلوگیری از قاچاق کالا در اجرای بندالحاقی ماده ۷۳ برنامه توسعه هفتم برای صنعت دخانیات کشور شد و افزود: در صورت رخ ندادن جلوگیری از قاچاق کالا اجرای این بند الحاقی به ضرر انجمن تنباکو معسل مبنی بر وضع مالیات بر ارزش افزوده ولحاظ افزایش سالانه ۲۰ در صد مالیات خواهد شد.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت گلستان تأکید کرد: وزرات صمت باید در کنار پلیس اقتصادی افرادی را که بدون داشتن مجوز و انبار اقدام به خرید توتون می کنند و تعادل بازار را از بین می برند شناسایی کنند زیرا خرید زیرپله ای باعث بی رغبتی خریدارانی می شود که قرارداد کشت با کشاورز دارد.

کشاورزان با هزینه های دلاری کود سم و ادوات می خرند

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در سومین میز توتون کشوری با اشاره به وظایف اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه وظایفی دارد و می تواند از طریق کمیسیون های مختلف موانع پیش روی بخش خصوصی را احصا و به بخش دولتی منتقل کند.

امیر یوسفی با بیان اینکه کشاورزان با هزینه های دلاری کود سم و ادوات را برای کشت خود می خرند افزود:کشاورز محصول خود را به ریال می فروشد و اگر کشاورز ما فعال باشد صادر کننده و تولید کننده هم فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا صادرات و واردات انجام می شود اما انسداد این حوزه تولید کننده را متضرر می کند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با تأکید بر حذف مدیران ناتوان گفت: مدیران ناتوان باید کنار بروند زیرا لزومی ندارد پشت میز بنشینند و به اقتصاد تولید و ارز آوری کشور لطمه وارد کنند.

46

برگزاری سومین جلسه میز کشوری توتون و تنباکو در گلستان

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برگزاری سومین جلسه میز کشوری توتون و تنباکو در گلستان" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برگزاری سومین جلسه میز کشوری توتون و تنباکو در گلستان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه