برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایلام

برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایلام

سیپکس/ایلام نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی نظامی و انتظامی استان رئیس دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی قوه قضاییه رئیس کل دادگستری استان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فرمانده انتظامی استان جانشین فرماندهی سپاه امیرالمومنین(ع) استان اعضای شورای قضایی استان و رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی استان در دادگستری ایلام برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام امروز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ در این نشست اظهار کرد: در نظام اسلامی که بر شاکله  احکام اسلامی و کرامت انسانی بنا نهاده شده است توجه به کرامت انسانی ما را ملزم می کند که به حقوق شهروندی بیشتر پایبند باشیم.

«عمران علی محمدی» افزود: تفاوت انسان با سایر جانداران در کرامت و فضیلت است که مطابق آیات قرآن کریم کرامت برای همه انسان ها عمومیت داشته و فضیلت وجه تمایز انسان هاست که بستگی به پرورش صفات الهی و اخلاقی در آنان دارد.

علی محمدی گفت: کسی که به موجب حکم قضایی مجازات می شود با اقدام و عمل خود فضیلت را از خود سلب می کند که نتیجه انتخاب و ارتکاب اعمال ناپسند از سوی انسان سقوط به اسفل السافلین است در صورتی که انسان خلیفه خداوند و  قلب او حرم الله است.

وی افزود: در استان ایلام دستورالعمل حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی به درستی اجرا می شود و اگر این دستورالعمل به نحو مطلوب آموزش داده شود نتایج ارزنده تری را در پی خواهد داشت.
رئیس کل دادگستری استان ایلام بیان کرد: در دو سال گذشته بیش از ۱۷۱ بازرسی از مراجع قضایی انجام شده است که در این بازرسی ها تلاش شد تا در روند دادرسی ها در محاکم کیفری و دادسراها قرارهای نامتناسب صادر نشود و  بر احکام صادره بر اساس پرونده شخصیتی که برای متهم در جرائم موضوع ماده ۳۰۲ تنظیم می شود نظارت و از نقض حقوق شهروندی در محاکم جلوگیری شود.

وی افزود: با نظارت و تلاش های صورت گرفته در کاهش آمار ورودی پرونده ها و اتقان آراء استان ایلام سال گذشته موفق به کسب رتبه اول کشور در تعیین تکلیف پرونده های اجرای احکام شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام خاطرنشان کرد: نظارت بر زندان ها هر هفته توسط معاونان دادگستری استان و رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی صورت می گیرد و درخواست های زندانیان مورد بررسی قرارگرفته و بر کار و حرفه آموزی و بازسازی و ترمیم شخصیت زندانیان نظارت می شود و هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی استان علاوه بر محاکم قضایی به صورت مستمر بر زندان ها نیز نظارت می کند.

وی گفت: در کلیه محاکم استان همواره و در تمام مراحل رسیدگی اصل ۳۷ قانون اساسی ماده ۴ آیین دادرسی کیفری و اصل برائت مورد توجه است.

علی محمدی خاطرنشان کرد: اثبات جرم در دادگاه صالح مستدل و مستند بودن آرا رعایت حقوق شهروندی در تحقیقات محرمانه پرهیز از بازداشت غیرقانونی رعایت اخلاق و موازین اسلامی خودداری از افشای مضمون نامه ها نوشته ها عکس ها و فیلم های خانوادگی در تحقیقات باید همواره مورد توجه ضابطان و مراجع قضایی قرار گیرد.

دکتر «حاج محمدی» رئیس محترم دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی قوقضاییه نیز در این نشست اظهار کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف مهم قوه قضاییه تأمین آزادی های مشروع است. قانون اساسی در اصل های متعددی حقوق و آزادی های مشروع را برای شهروندان به رسمیت شناخته است.

وی با حق الناس خواندن حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مقوله وسیعی است و تنها شامل قوه قضاییه نمی شود و باید در سایر سازمان ها هم به این امر مهم توجه شود.

حاج محمدی با تأکید بر اهمیت صیانت از حقوق شهروندی در دستگاه قضایی بر کارآمدی و اثربخشی بازرسی ها تأکید و گفت: فعالیت هیئت های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی نشانه اهتمام قوه قضاییه به رعایت حقوق مردم است.

وی افزود: موضوع حفظ حقوق شهروندی در دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است و باید تلاش کنیم تا در بازرسی های انجام شده در کنار تذکر و برخورد قانونی به مقوله تشویق به صورت ویژه توجه کنیم و قدردان تلاش ها و اقدامات مثبت صورت گرفته باشیم.

وی نقض حقوق شهروندی را در واقع نقض آیین دادرسی کیفری خواند و گفت: هیئت های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی باید با نظارت صحیح مشکلات و نواقص را شناسایی و در راستای رفع آن ها اقدام کنند.

به گزارش سیپکس و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان ایلام وی همچنین به اهمیت ارتقاء نگاه و باور مردم نسبت به دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: همه افراد جامعه در مراجعه به دستگاه قضایی باید احساس امنیت کرده و بتوانند با حفظ کرامت انسانی خود بدون ترس و اضطراب پیگیر استیفای حقوق خود باشند.

پایان خبر سیپکس

برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی نظامی و انتظامی ایلام

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایلام" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایلام"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه