قاره ی جدید در لیگ برتر ایران!

ایمان گودرزی؛ پیتسو موسیمانه روز گذشته به صورت رسمی هدایت آبی پوشان تهران را بر عهده گرفت. با این حساب پیتسو اولین سرمربی است که از قاره آفریقا به ایران آمده و هدایت یک تیم ایرانی را بر عهده می گیرد. در تاریخ فوتبال ایران افراد زیادی با ملیت های گوناگون تیم ملی و باشگاه های ایرانی را هدایت کردند اما حالا برای اولین بار موسیمانه اهل آفریقای جنوبی در ایران مشغول به کار می شود.

قاره‌ی جدید در لیگ برتر ایران!

مربیان خارجی که در تاریخ لیگ برتر در فوتبال ایران مربیگری کردند همگی از 2 قاره اروپا و آمریکای جنوبی بودند. مربیان اروپایی از نظر تعداد کاملاً بیشتر از مربیان آمریکای جنوبی هستند و از 65 مربی که در فوتبال ایران شاغل بودند. 60 مربی از اروپا و 5 مربی از آمریکای جنوبی در فوتبال ایران مربیگری کردند. با حضور پیستو موسیمانه قاره آفریقا هم به فهرست قاره های مربیان فوتبال ایران اضافه شدند. تاکنون از 22 کشور مختلف مربی در فوتبال ایران حضور داشته که کشور کرواسی با حضور 13 مربی بیشترین نماینده را در فوتبال ایران داشته است. مربیانی نظیر برانکو ایوانکوویچ زلاتکو کرانچار و ملادن فرانچیچ از کرواسی موفق به قهرمانی در لیگ برتر شدند و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته اند. پس از کرواسی پرتغال با 10 مربی بیشترین مربی را داشته است که از آن جمله می توان به تونی اولیویرا ژوزه مورایس و ریکاردو سا پینتو اشاره کرد. فوتبال ایران پیش از این سابقه حضور یک بازیکن از آفریقای جنوبی را داشت و آیاندا پاتوسی در استقلال بازی کرده بود و حالا موسیمانه اولین مربی از آفریقای جنوبی در ایران است.

پیتسو مرد شماره 9 خارجی!

استقلال در طول تاریخ خود سرمربیان خارجی زیادی داشته که عدد شماره 9 به آقای پیتسو موسیمانه خواهد رسید. به همین بهانه بد نیست با 8 خارجی قبلی آبی ها بیشتر آشنا شویم؛

1- زدراوکو رایکوف (Zdravko Rajkov): در سال 1969 میلادی رایکوف به عنوان اولین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال (تاج سابق) وارد ایران شد. رایکوف در استقلال به افتخارات فراوانی رسید و برای نخستین بار این باشگاه را به قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا رساند. او دو قهرمانی لیگ تهران و دو قهرمانی لیگ برتر ایران را نیز با استقلال تجربه کرد. پس از موفقیت در استقلال رایکوف مدت کوتاهی در تیم ملی ایران و باشگاه سپاهان فعالیت کرد و سپس به عنوان مدیر فنی و سپس سرمربی تیم ملی الجزایر منصوب شد. آخرین باشگاه رایکوف کوردوبای اسپانیا بود. رایکوف در سال 1983 بازنشست شد و در 30 جولای 2006 و در 78 سالگی در مکزیکوسیتی در کشور مکزیک درگذشت.

2- یانوش گیارماتی (János Gyarmati): گیارماتی در سال 1955 به مدت دو سال هدایت تیم ملی آلمان شرقی را برعهده داشت و سپس در باشگاه های ژئول مجارستان دینامو برلین آلمان کوملوی و باشگاه اولیه خود بوداپستی کار کرد تا در سال 1969 میلادی برای مدت کوتاهی هدایت باشگاه تاج در کشور ایران را برعهده داشته باشد. استقلال آخرین فعالیت گیارماتی در مربیگری بوده است.

یانوش گیارماتی

3- یوگنی سکوموروخوف (Evgeni Skomorokhov): سکوموروخوف در سال 1993 به عنوان سرمربی باشگاه استقلال منصوب شد. تنها موفقیت او با استقلال حضور در فینال جام حذفی فصل ۷۸-۱۳۷۷ بود که در فینال و در دقایق پایانی دو بر یک از پرسپولیس شکست خورد. او در دو مقطع در استقلال حضور داشت که در این میان مدتی در باشگاه تورپدو ولادیمیر روسیه فعالیت کرد. در سال 1997 مقطع دوم حضور این سرمربی روسی در استقلال شکل گرفت. لیائونینگ چین و بازگشت به تورپدو ولادیمیر آخرین ماجراجویی های این سرمربی در فوتبال بودند. او در 57 سالگی در تاریخ 2002 در روسیه درگذشت.

یوگنی سکوموروخوف

4- رولند کخ (Roland Koch): کخ آلمانی چهارمین سرمربی آبی ها به حساب می آید. او در 26 مسابقه هدایت باشگاه استقلال را برعهده داشت و به 12 پیروزی شش تساوی و هشت شکست رسید. او بعد از باخت در هفته بیستم به برق شیراز و عدم صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از هدایت استقلال برکنار شد.

قاره ی جدید در لیگ برتر ایران!

قاره ی جدید در لیگ برتر ایران!

257 251

قاره ی جدید در لیگ برتر ایران!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قاره ی جدید در لیگ برتر ایران!" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قاره ی جدید در لیگ برتر ایران!"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه