خلاصه کتاب میراث فرهنگی مکتوب – آداب و رسوم ایران قدیم (لریتا بدیعی)

خلاصه کتاب میراث فرهنگی مکتوب - آداب و رسوم ایران قدیم (لریتا بدیعی)

خلاصه کتاب میراث فرهنگی مکتوب یا آداب و رسوم در ایران قدیم ( نویسنده لریتا بدیعی )

کتاب میراث فرهنگی مکتوب یا آداب و رسوم در ایران قدیم اثر لریتا بدیعی، یک سفرنامه جذاب به دل فرهنگ و سنت های کهن ایران است و دریچه ای رو به گذشته می گشاید تا بفهمیم نیاکانمان چگونه زندگی می کردند و به چه چیزهایی باور داشتند.

تا حالا به این فکر کرده اید که چقدر از آداب و رسوم قدیمی مان را هنوز یادمان هست؟ آنقدرها که فکرش را می کنیم، نه؟ لریتا بدیعی در کتاب «میراث فرهنگی مکتوب یا آداب و رسوم در ایران قدیم»، دست روی همین نکته گذاشته و سعی کرده گنجینه ای از این آیین ها را، که بیشترشان سینه به سینه منتقل شده اند، برایمان مکتوب کند. واقعاً چه چیزی بهتر از این که زندگی و فرهنگ گذشتگان را با تمام جزئیاتش، نه فقط از طریق بناها و اشیای تاریخی، بلکه از دل روایت ها و قصه هایشان بشناسیم؟ این کتاب دقیقاً همین کار را می کند و ما را با خودش به دل روزگاران قدیم می برد تا ببینیم مردم آن زمان چطور زندگی می کردند، چه جشن هایی می گرفتند و چطور با دنیای اطرافشان ارتباط برقرار می کردند.

همه می دانیم که میراث فرهنگی فقط به چند تا بنای قدیمی یا ظروف عتیقه ختم نمی شود. یک بخش خیلی مهم و شاید مهم تر، همین زندگی روزمره، باورها، جشن ها و مراسمی است که مردم نسل به نسل از هم یاد گرفته اند و جزئی از هویت جمعی شان شده. اما خب، این میراث ناملموس، خیلی شکننده است و با رفتن بزرگان و تغییر سبک زندگی، کم کم از بین می رود و محو می شود. لریتا بدیعی در این کتاب به خوبی این خطر را درک کرده و با وسواس زیادی سراغ جمع آوری این خرده فرهنگ ها رفته است.

جالب است بدانید که این نگرانی از سال ها پیش وجود داشته. مثلاً صادق هدایت، همین نویسنده بزرگ خودمان، در اوایل قرن بیستم میلادی، یعنی سال ۱۳۱۰، در مقدمه کتاب «اوسانه» به این موضوع اشاره کرده بود. او می گفت با سرعت گرفتن تجدد و تغییر سبک زندگی، خیلی از افسانه ها، قصه ها، باورها و آداب و رسوم ملی مان در حال فراموشی است و باید هر طور شده آن ها را ضبط و ثبت کنیم. این حرف هدایت نشان می دهد که اهمیت حفظ آداب و رسوم ایران قدیم چقدر اساسی و حیاتی است و کتاب میراث فرهنگی مکتوب دقیقاً در راستای همین دغدغه ها نوشته شده.

هدف ما از این مقاله این است که یک خلاصه جامع از کتاب میراث فرهنگی مکتوب ارائه دهیم، خلاصه ای که نه فقط یک معرفی ساده برای فروش کتاب باشد، بلکه عمق مطالب و ارزش های فرهنگی اش را به شما نشان دهد. می خواهیم با هم قدم به قدم در دنیای آداب و رسوم قدیم ایران گشت و گذار کنیم و ببینیم لریتا بدیعی چه گوهرهای پنهانی را برایمان آشکار کرده است.

لریتا بدیعی؛ راوی دلنشین آداب و رسوم ایران کهن

راستش را بخواهید، درباره زندگی شخصی لریتا بدیعی، نویسنده این کتاب ارزشمند، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. اما از خلال سطور کتاب میراث فرهنگی مکتوب، می توانیم متوجه شویم که او چقدر عاشق فرهنگ و تاریخ ایران بوده و چه تخصص عمیقی در زمینه مردم شناسی و جمع آوری سنت ها داشته است. انگار او یک پژوهشگر خستگی ناپذیر و یک قصه گوی مادرزاد بوده که وظیفه خودش می دانسته این میراث گرانبها را از فراموشی نجات دهد.

انگیزه اصلی خانم بدیعی برای نوشتن این کتاب، به نظر می رسد حفظ گنجینه ای از اطلاعات شفاهی بوده که در سینه پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما نهفته است. او به خوبی می دانسته که با گذر زمان و تغییر نسل ها، این دانش ارزشمند ممکن است برای همیشه از بین برود. به همین خاطر، روش کارش بر پایه جمع آوری خاطرات و روایات کهنسالان، و البته پژوهش در منابع مکتوب استوار بوده است. انگار خودش هم پای صحبت بزرگان می نشسته، پای قصه هایشان و پای تجربه هایشان. این دقت و وسواس در جمع آوری، کتاب او را به منبعی معتبر و قابل اعتماد در زمینه فرهنگ و رفتار اجتماعی ایران تبدیل کرده است.

تصور کنید که او چقدر با صبر و حوصله پای هر روایت نشسته و چقدر سعی کرده جزئیات را مو به مو ثبت کند تا ما امروز بتوانیم با همان حس و حال گذشته، این آیین های ازدواج در دوره قاجار یا مراسم شب یلدا در ایران باستان را بخوانیم و لذت ببریم. همین تلاش و پشتکار است که به کتاب میراث فرهنگی مکتوب ارزش ویژه ای می دهد و آن را نه فقط یک مجموعه اطلاعات، بلکه یک تجربه زنده از گذشته می کند.

محتوای اصلی کتاب: کاوشی در آداب و رسوم ایران قدیم

حالا برویم سراغ اصل مطلب، یعنی آنچه لریتا بدیعی در این کتاب برایمان روایت کرده است. کتاب او مثل یک موزه فرهنگی است که در هر گوشه اش، یکی از سنت های ایرانی را با تمام جزئیاتش به نمایش می گذارد. آماده باشید که حسابی از این سفر لذت ببرید.

جشن شب یلدا (شب چله)؛ طولانی ترین شب سال، دلگرم ترین خاطرات

شاید یکی از دوست داشتنی ترین و آشناترین جشن های باستانی ما، همین جشن شب یلدا یا شب چله باشد. لریتا بدیعی، ریشه های باستانی این جشن را به خوبی برایمان توضیح می دهد که چطور نیاکانمان، یلدا را جشن تولد خورشید و غلبه نور بر تاریکی می دانستند. این جشن فقط بهانه یک دورهمی ساده نیست، بلکه ریشه در عمیق ترین باورهای میترایی و زرتشتی ما دارد و نشان از امید به روشنایی و پایان سیاهی ها می دهد.

در مراسم شب یلدا در ایران باستان، تمام خانواده دور هم جمع می شدند. خانه های قدیمی پر می شد از صدای خنده، گفت وگو و قصه گویی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها. شاهنامه خوانی و گرفتن فال حافظ هم که پای ثابت این شب ها بود و به این دورهمی ها رنگ و بوی دیگری می داد. چقدر خوب که هنوز هم در خیلی از خانواده ها این رسم ها زنده است.

اما مگر می شود از یلدا حرف زد و به خوراکی هایش اشاره نکرد؟ هندوانه که نماد گرما و شیرینی تابستان بود و انار که نشانه ای از برکت و زایش. در کنار این ها، آجیل مشکل گشا هم اهمیت ویژه ای داشت. آجیل مشکل گشا فقط یک میان وعده نبود؛ یک جور نذر و نیاز بود که برای برآورده شدن حاجت ها تهیه می شد و بین همسایه ها و دوستان پخش می کردند. این بخش از کتاب واقعاً حس و حال آن شب های سرد اما پر از مهر را به ما منتقل می کند.

میراث فرهنگی تنها ابنیه تاریخی نیست، بلکه زندگی و آداب و رسوم مردمی است که عمری را با اعتقادات خود سپری کرده اند و باید آن ها را از خطر فراموشی حفظ کرد.

مراسم ازدواج در ایران قدیم؛ از خواستگاری تا حنابندان

خب، می رسیم به یکی از مفصل ترین و جذاب ترین بخش های کتاب میراث فرهنگی مکتوب، یعنی آیین های ازدواج در دوره قاجار تا اوایل کشف حجاب. این قسمت واقعاً پر از جزئیات و ظرایف است که نشان می دهد ازدواج در گذشته چقدر با امروز فرق داشته و چه مراحل پیچیده ای را طی می کرده است. اجازه دهید قدم به قدم با هم این مسیر را طی کنیم:

مرحله اول: انتخاب و خواستگاری اولیه

در آن زمان ها، وقتی پسری به سن ازدواج می رسید (معمولاً ۱۷-۱۸ سالگی)، کار اصلی انتخاب همسر بر عهده مادر، خواهرها و اقوام نزدیک بود. خب، در دوره ای که زنان مستوره بودند و ارتباطات مثل امروز راحت نبود، دخترها را در حمام های عمومی، مراسم روضه خوانی، مسجد یا مهمانی های فامیلی زیر نظر می گرفتند. سن دخترها هم معمولاً بین ۹ تا ۱۵ سال بود. بعضی وقت ها هم کار را به یک خانم مسن و با تجربه به اسم «دلاله» می سپردند. دلاله نقش یک واسطه را داشت که بین خانواده ها رفت و آمد می کرد و دختران مناسب را به خانواده پسران معرفی می کرد و بابت این کار مزد می گرفت. دلاله ها معمولاً خانم های خوش صحبتی بودند که با زیر و بم فامیل ها و اخلاق عروس و داماد آینده آشنایی داشتند.

روز خواستگاری: هنرِ پذیرایی و گفت وگو

بعد از اینکه دختری انتخاب می شد و خانواده پسر تحقیقات لازم را درباره اصالت، نجابت و خانواده دختر انجام می دادند، دلاله قرار خواستگاری را می گذاشت. در روز موعود، معمولاً مادر، عمه، خاله و خواهر پسر به خانه عروس می رفتند. خانواده دختر هم با تمام توان خودشان را آماده می کردند. دختر جوان، ساده و تمیز، با یک «یل و شلیته» تمیز و چادری گلدار و زیبا، سینی چای را می آورد. (جالب است بدانید دختران از همان سنین کم برای این مراسم ها تربیت می شدند و پذیرایی کردن را خوب بلد بودند). دختر چای را تعارف می کرد و سپس نزد مهمانان می نشست. بعد از آن سیل سؤالات شروع می شد؛ از هنرهای خانه داری و خیاطی گرفته تا ادب و اخلاق. همه چیز زیر ذره بین بود.

یک رسم خیلی جالب در این مرحله، «قلیان مادرشوهر» بود. مادر یا خواهر بزرگ عروس، یک قلیان زیبا و معمولاً قیمتی (کوزه ای بلورین با گلبرگ های گل و نی پیچ سیم و نقره) را جلوی مادرشوهر می گذاشتند. این قلیان فقط برای دود کردن نبود، بلکه نمادی از احترام و پذیرایی ویژه بود. بعد از گفت وگوها، اگر عروس به دلشان می نشست و به قول معروف «پسند می کردند»، از مادر عروس شیرینی می خواستند. این درخواست شیرینی، نشانه مثبتی بود که یعنی دختر مورد تأیید قرار گرفته است. چقدر این جزئیات شیرین است و آدم را به فکر فرو می برد که چطور هر حرکت کوچک، یک معنی بزرگ داشته است.

مراحل بعدی: تحقیقات مردانه و مهربُران

پس از پسند اولیه، نوبت به مردان خانواده می رسید. آن ها هم باید تحقیقات اصلی و نهایی را انجام می دادند. البته چون اغلب خانواده ها هم محلی یا همسایه بودند، این تحقیقات خیلی سریع و راحت به پایان می رسید. بعد از تأیید نهایی، دلاله دوباره وارد عمل می شد و قرار «مهربُران» را می گذاشت. این مرحله ای بود که شیربها و مهریه مشخص می شد و شرایط و توافقات اولیه برای ازدواج صورت می گرفت.

مراسم عقدکنان و شب حنابندان

بعد از تمام این مراحل، نوبت به عقدکنان می رسید که با آیین های خاص خودش برگزار می شد. سفره عقد، خطبه عقد و بله بردن عروس، همه و همه با شکوه و آداب خاص خودش انجام می گرفت. بعد از عقد هم مراسم شب حنابندان بود که شب قبل از عروسی برگزار می شد. در این شب، دست و پای عروس و گاهی داماد را با حنا نقش می انداختند. حنابندان فقط یک آرایش نبود؛ یک نماد بود، نماد برکت، خوش شانسی و آغاز یک زندگی جدید. این مراسم پر از رقص و شادی و آواز بود و حسابی به عروسی رونق می داد.

اگر بخواهیم آیین های ازدواج امروزی را با این جزئیات مقایسه کنیم، می بینیم که چقدر همه چیز تغییر کرده است. امروزه ارتباطات آزادتر است، انتخاب ها شخصی تر شده و خیلی از آن مراحل و واسطه گری ها دیگر وجود ندارد. البته هر دوره ای زیبایی های خاص خودش را دارد، اما دانستن این آداب قدیمی واقعاً جذاب است و نشان می دهد که چطور فرهنگ ما در طول زمان دچار تحول شده است.

ویژگی مراسم ازدواج قدیم (دوره قاجار) مراسم ازدواج امروز
نقش انتخاب کننده اصلی مادر، خواهر و دلاله دختر و پسر (شخصی)
محل آشنایی اولیه حمام، مسجد، روضه خوانی، مهمانی های فامیلی محل کار، دانشگاه، شبکه های اجتماعی، دورهمی های دوستانه
سن معمول ازدواج دختر ۹ تا ۱۵ سال، پسر ۱۷ تا ۱۸ سال معمولاً بالای ۲۰ سال برای هر دو طرف
واسطه گری رایج (نقش پررنگ دلاله) کمتر رایج، بیشتر از طریق دوستان یا خانواده
مراحل جزئی و نمادین قلیان مادرشوهر، شیرینی خواهی، مهربُران دید و بازدیدهای اولیه، آزمایش خون

جشن نوروز؛ آغاز بهار و زندگی نو

یکی دیگر از مهم ترین و جهانی ترین جشن های ایرانی که لریتا بدیعی به آن پرداخته، عید نوروز است. تاریخ عید نوروز و رسوم آن واقعاً خواندنی است. نوروز فقط شروع یک سال جدید شمسی نیست، بلکه فلسفه ای عمیق از نو شدن طبیعت، امید به زندگی و پاکی دارد. این جشن ریشه در هزاران سال پیش دارد و با آغاز بهار و اعتدال بهاری گره خورده است.

آداب و رسوم پیش از نوروز هم خودش یک دنیاست. از خانه تکانی که برای پاک کردن غبار یک سال از خانه ها انجام می شد، تا چهارشنبه سوری با برافروختن آتش و پریدن از روی آن، که نمادی برای دور کردن بیماری و بدشانسی و استقبال از سلامتی و شادی بود. این مراسم ها نه فقط کارهای ساده، بلکه آیین هایی برای آماده شدن روح و جسم برای شروعی تازه بودند.

بعد هم می رسیم به مراسم تحویل سال و سفره هفت سین که هر کدام از اجزایش نمادی از برکت، سلامتی، سرزندگی و خوشبختی است. از سیب و سبزه و سمنو تا سکه و سنجد و سیر و سماق، همه اینها معنای خاص خودشان را دارند و قرار گرفتنشان در کنار هم، یک دعای جمعی برای سالی پربارتر است. آیین های سیزده بدر هم که پایانی باشکوه برای تعطیلات نوروزی بود، با رفتن به دامن طبیعت و رها کردن سبزه، نمادی از شادی و شکرگزاری از موهبت های الهی.

جشن سده؛ پاسداشت آتش و روشنایی

یکی دیگر از جشن های باستانی که شاید کمتر از نوروز و یلدا شناخته شده باشد، جشن سده است. لریتا بدیعی این جشن را هم به زیبایی معرفی می کند. سده، جشنی بود که صد روز بعد از نوروز یا صد روز مانده به نوروز (بر اساس روایت های مختلف) برگزار می شد و فلسفه اصلی آن، کشف آتش توسط هوشنگ شاه و اهمیت آتش به عنوان منبع نور، گرما و زندگی بود.

در گذشته، نحوه برگزاری جشن سده به این شکل بود که مردم در دشت ها و کوهپایه ها جمع می شدند و با هیزم و چوب، کوه هایی از آتش برپا می کردند. این آتش ها، روشنایی و گرمایی عظیم ایجاد می کردند که نمادی از غلبه نور بر تاریکی و پیروزی زندگی بر سرما بود. این جشن، به خصوص در مناطق کویری ایران، اهمیت زیادی داشت و با رقص و شادی و آواز همراه بود. این بخش از کتاب، ما را به گذشته ای می برد که آتش، نقشی محوری در زندگی و فرهنگ مردم داشته است.

باورها و سنت های دیگر: از چشم زخم تا وقف

در کنار این جشن های بزرگ، لریتا بدیعی به باورها و سنت های دیگر ایرانی هم پرداخته که هر کدام به نوعی جزئی از زندگی روزمره مردم قدیم بوده اند:

چشم زخم: محافظت در برابر نگاه بد

یکی از باورهای عمیق و رایج در فرهنگ عامه ایران، باور چشم زخم است. خیلی از ما هنوز هم در اطرافمان افرادی را می بینیم که به این باور اعتقاد دارند و یا از اشیایی برای دفع آن استفاده می کنند. لریتا بدیعی در کتابش به این باورها پرداخته و توضیح می دهد که چطور مردم فکر می کردند نگاه حسودانه یا بیش از حد تحسین آمیز می تواند باعث بدشانسی، بیماری یا آسیب شود. روش های دفع چشم زخم هم متنوع بود؛ از آویختن اسپند و نظر قربانی گرفته تا استفاده از مهره های آبی و اشیای خاص. این بخش نشان می دهد که چطور باورهای ماورایی، جزئی از زندگی اجتماعی مردم بوده است.

وقف: نهاد خیر و نیکوکاری

مفهوم وقف هم یکی از سنت های بسیار مهم و ریشه دار در جامعه قدیم ایران بود که لریتا بدیعی به آن اشاره کرده است. وقف، یعنی بخشیدن بخشی از مال (مانند زمین، ملک، آب یا پول) برای امور خیریه و عمومی، به طوری که اصل مال حفظ شود و فقط منافع آن صرف نیت واقف گردد. نقش وقف در گذشته، بی نظیر بود؛ از ساخت مدرسه و بیمارستان گرفته تا آب رسانی و کمک به فقرا، همه و همه از طریق موقوفات انجام می شد. این سنت، نمادی از روحیه تعاون، بخشش و مسئولیت اجتماعی در میان مردم ایران بود و نشان می دهد که چطور سنت وقف در گذشته، ستون فقرات بسیاری از فعالیت های عام المنفعه بوده است.

کتاب به سایر آداب و رسوم فرعی هم اشاره می کند که شاید جزئی تر باشند، اما هر کدام به نوعی آیین های خاص خودشان را داشتند و بخشی از پازل بزرگ فرهنگ و رفتار اجتماعی ایران را تکمیل می کردند. مثلاً، می توان به آداب و رسوم مرتبط با تولد، مراسم عزا، یا حتی شیوه مهمانی دادن و پذیرایی اشاره کرد که هر کدام دنیایی از جزئیات را در خود جای داده اند.

سبک نگارش و ویژگی های برجسته کتاب لریتا بدیعی

حالا که کمی با محتوای کتاب آشنا شدیم، بد نیست به سبک نگارش و ویژگی های برجسته کتاب میراث فرهنگی مکتوب هم بپردازیم. راستش را بخواهید، یکی از جذابیت های اصلی این کتاب، همین نحوه روایتگری لریتا بدیعی است. او از یک زبان شیوا، روان و داستان گونه استفاده می کند که خواننده را خسته نمی کند و کاری می کند که با تمام وجودش، خودش را در آن زمان و مکان احساس کند.

کتاب پر از جزئیات است، اما نه جزئیاتی خسته کننده. بلکه جزئیاتی که به خوبی حس و حال آن زمان را منتقل می کنند و باعث می شوند ما با مراسم های قدیم ارتباط برقرار کنیم. دقت نویسنده در بازگویی جزئیات و حفظ اصالت روایات واقعاً ستودنی است. انگار او تمام تلاشش را کرده تا چیزی از دست نرود و همانطور که از زبان بزرگان شنیده، یا در منابع معتبر دیده، آن را برای ما بنویسد. همین امر، کتاب را به یک منبع موثق برای شناخت فرهنگ ایران قدیم تبدیل کرده است.

از نظر مردم شناختی و تاریخی، این کتاب یک گنجینه واقعی است. در دوره ای که خیلی از این آداب و رسوم در حال فراموشی هستند، این کتاب مثل یک سند عمل می کند. اهمیت آن در پیشگیری از فراموشی میراث ناملموس کشورمان غیرقابل انکار است. خواندنش نه فقط اطلاعات عمومی ما را بالا می برد، بلکه ما را به ریشه های فرهنگی مان وصل می کند و یادآور می شود که چقدر گذشته ما غنی و پربار بوده است.

این کتاب فقط برای دانشجویان تاریخ و مردم شناسی نیست؛ برای هر کسی که علاقه مند به فرهنگ و تاریخ ایران است، یک گزینه عالی به حساب می آید. حتی اگر قصد خرید کتاب میراث فرهنگی مکتوب را دارید، این خلاصه می تواند یک دید کلی به شما بدهد و مطمئنتان کند که با چه اثر ارزشمندی سروکار دارید.

نتیجه گیری: چرا این کتاب یک گنجینه فرهنگی است؟

خب، رسیدیم به آخر این سفر فرهنگی و تاریخی. همانطور که دیدیم، کتاب میراث فرهنگی مکتوب یا آداب و رسوم در ایران قدیم نوشته لریتا بدیعی، چیزی فراتر از یک کتاب عادی است. این یک گنجینه فرهنگی است که با دقت و عشق، جمع آوری و تدوین شده تا نسل های امروز و آینده از آداب و رسوم ایران قدیم آگاه شوند و بدانند چه تاریخ پرباری پشت سرشان دارند.

این کتاب با روایت شیرین و جزئی نگرانه اش از جشن شب یلدا در ایران باستان، آیین های ازدواج در دوره قاجار، تاریخ عید نوروز و رسوم آن، جشن سده، باور چشم زخم در فرهنگ ایرانی و سنت وقف در گذشته، نه تنها یک منبع اطلاعاتی جامع است، بلکه یک دعوت به تأمل عمیق تر در هویت ملی ماست. این کتاب یادآوری می کند که اهمیت حفظ سنت های ایرانی چقدر حیاتی است و چگونه باید برای حفظ این گوهرهای ناملموس تلاش کنیم.

در دنیای پر سرعت امروز که سنت ها به سرعت جای خود را به مدرنیته می دهند، آثاری مثل کتاب میراث فرهنگی مکتوب، چراغ راهی هستند تا ارتباطمان را با ریشه هایمان قطع نکنیم. این کتاب به ما کمک می کند تا بفهمیم نیاکانمان چگونه فکر می کردند، چه باورهایی داشتند و چگونه زندگی می کردند. این فهم عمیق، نه تنها به ما کمک می کند تا گذشته را بهتر درک کنیم، بلکه راهنمایی است برای ساختن آینده ای که در آن، سنت و مدرنیته، دست در دست هم پیش می روند.

پیشنهاد ما این است که حتماً خود کتاب را هم مطالعه کنید. چرا که هیچ خلاصه ای نمی تواند تمام حس و حال و جزئیات شیرین روایت های لریتا بدیعی را به طور کامل منتقل کند. خواندنش، مثل یک سفر دلنشین به گذشته است که روح و جان آدم را تازه می کند و ما را به فکر نقش خودمان در حفظ میراث فرهنگی برای نسل های آینده می اندازد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب میراث فرهنگی مکتوب – آداب و رسوم ایران قدیم (لریتا بدیعی)" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب میراث فرهنگی مکتوب – آداب و رسوم ایران قدیم (لریتا بدیعی)"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه