خواص قارچ گانودرما در طب سنتی

قارچ گانودرما چیست؟ چرا گانودرما را پادشاه گیاهان دارویی، جان افزا، اکثیر جوانی می نامند؟ خواص گانودرما را می شناسید؟ گانودرما لوسیدوم یکی از ارزشمند ترین مواد خوراکی است که در گروه گیاهان دارویی قرار می گیرد. تحقیقات بسیاری در زمینه خاصیت قارچ گانودرما صورت گرفته که همگی دلالت بر مغذی بودن قارچ گانودرما دارد. متخصصین تغذیه با توجه به فواید گانودرما لوسیدوم، این گیاه شفابخش را جایگزین و مکمل بسیاری از داروهای شیمیایی و زیان بخش دانسته اند. گانودرما در ایران به خوبی رشد می کند و با اقلیم ایران سازگار است. اگر سلامت جسمانی، نشاط روحی و عمری طولانی می خواهید، این مطلب برای شما نوشته شده است. آنچه در این مطلب می خوانید:

خواص قارچ گانودرما در طب سنتی
  • گانودرما چیست؟
  • خواص دارویی قارچ گانودرما
  • ارزش غدایی گانودرما
  • پرورش قارچ گانودرما در ایران
  • عوارض احتمالی مصرف گانودرما
  • نحوه و میزان مصرف گانودرما
  • محصولات گانودرما

در حال حاضر گانودرما در سراسر جهان شناخته شده  و در طب سنتی این گیاه شگفت انگیز در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی به کار می رود و معجونی شفابخش است. در ادامه اطلاعات بیشتری از خواص گانودرما و ارزش تغدیه ای آن برای علاقه مندان در نظر گرفته شده است.

خواص دارویی قارچ گانودرما

استفاده از طبیعت درمانگر برای پیشگیری از بیماری ها و مداوای مشکلات جسمی و روحی موضوع تازه ای نیست. طبیعت شگفتی های بسیاری دارد که تا کنون بخشی از آن توسط بشر شناخته شده و قسمت اعظم آن ناشناخته مانده است. در قرن حاضر بشر رویکردی دوباره به طبیعت و معجزات آن داشته و در سراسر دنیا کمپین های حمایتی برای مصرف فرآورده های طبیعی، ارگانیک  گیاهی دایر شده است. در این میان انواع قهوه به عنوان ارزشمندترین ماده غذایی در طبیعت شناخته شده و تحقیقات گسترده ای بر روی خواص قهوه گانودرما و جینسینگ دکتر بیز صورت گرفته است.

ارزش غذایی قارچ گانودرما

خواص دارویی قارچ گانودرما طبق شواهد علمی به اثبات رسیده است. بررسی های انجام شده روی نمونه ها و تحقیات بالینی روی بیماران نشان دهنده شفا بخشی قارچ گانودرما و خواص دارویی قارچ گانودرما می باشد. در ادامه از    که مورد تایید علمی قرار گرفته، را  بررسی می کنیم: گانودرما حاوی 400 ماده مغذی است که به طرز شگفت انگیزی موجب تقویت قوای جسمی و سلامت روان می شوند. برخی از مواد مغذی موجود در این گیاه جادویی عبارتند از:

  • پلی ساکارید ها
  • آنتی اکسیدان ها
  • آدنوزین
  • پروتیین
  • آلکالوییدها
  • پتاسیم
  • فسفر
  • کلسیم
  • ویتامین های A، C، E، D
  • همه ویتامین های گروه B

پرورش قارچ گانودرما در ایران

همان طور که گفته شد پرورش این قارچ  با اقلیم کشورمان سازگاری خوبی دارد و پرورش این نوع قارچ در کشورمان روند رو به رشد خوبی داشته است. موارد مصرف این نوع قارچ به عنوان پودر در قهوه های مختلف (قهوه موکا،قهوه لاته،قهوه سوپریم  و شکلات داغ گانودرما) تولید شده است که در بازار به فروش می رسد . افرادی که تحت پرتو درمانی قرار دارند می توانند با مصرف روزانه نوشیدنی گانودرما، سیستم ایمنی را تقویت کرده و نتایج بهتری از شیمی درمانی به دست آورند.

بعضی از فروشندگان قهوه در کشورمان  نیز خودشان اقدام به خرید و میکس این نوع قارچ با قهوه می کنند و ان را به فروش می رسانند و در واحد های تولید و عرضه گیاهان دارویی نیز متقاضی خرید این نوع قارچ هستند به عنوان یک گیاه دارویی به مشتریان خود عرضه می کنند اما چیزی مسلم هست این هست که در آینده نزدیک از تولید و عرضه این قارچ در کشورمان زیاد خواهیم شنید و تماس های زیادی که (هر روز هم بیشتر می شود) دوستان برای درخواست آموزش  وتولید آن می گیرند (که قرار است ان شالله پکیج آموزشی کاربردی و عملی در این خصوص آماده شود و در سایت به علاقه مندان ارایه شود) مشخص است که ارزش دارویی  این قارچ در کشورمان روز به روز بیشتر مشخص می شود و مردم کشورمان بیشتر با ارزش های فوق العاده  قارچ گانودرما آشنا می شود.

محصولات گانودرما

قارچ گانودرما گیاهی جادویی با خواص درمانی استثنایی است که طعم تلخ و بافت چوب مانندی دارد. تا کنون اشکال دارویی به شکل کپسول و پودر از این گیاه تولید شده که به عنوان مکمل غذایی در داروخانه ها به فروش می رسد. تولید قارچ گانودرما در ایران با موفقیت انجام شده و برخی از اشکال دارویی این گیاه در ایران نیز موجود است. مصرف 2 تا 6 کپسول با توجه به نیاز بلامانع است. دستور مصرف بر روی پسته بندی نوشته شده است. خاصیت قارچ گانودرما در کاهش علایم پرتو درمانی مانند تهوع، استفراغ، تب، عفونت بی نظیر است. بیمارانی که هم زمان با پرتو درمانی از فرآورده های غذایی گانودرما استفاده می کنند کمتر دچار ریزش مو و کاهش وزن خواهند شد.

پودر و عصاره گیاه نیز تولید شده که برای افزودن به چای یا قهوه پیشنهاد می شود. افزودن پودر گانودرما به چای یا قهوه موجب تند شدن مزه و کمی تلخی بیشتر نوشیدنی می شود.با کمی شیرین کننده می توانید طعم نوشیدنی را بهتر کنید. محصولات قارچ گانودرما به همراه قهوه موکا، قهوه فوری، قهوه موکا، هات چاکلت، قهوه لاته در بسته بندی های گوناگون عرضه می شود. محصولات قارچ گانودرما به عنوان دمنوش به همراه دیگر گیاهان دارویی می تواند اثرات ثمربخش بیشتری داشته باشد و یکی از متداول ترین نوع مصرف آن است. افزودن پودر گانودرما به انواع شیک ها و دسرها نیز می تواند طعم دلچسب تری به آن بدهد. محصولات قارچ گانودرما و فراورده های آن در ساخت و تولید انواع محصولات زیبایی و پوست کاربرد دارد. پیشنهاد می کنم که این    را هم ببینید.

نحوه و میزان مصرف قارچ گانودرما

مصرف مداوم قارچ گانودرما در دوز کوچک بسیار اثر بخش است. مصرف بیش از حد قارچ گانودرما در یک وعده نوصیه نمی شود. به طور عمده مصرف قسمت گوشتی قارچ به صورت خشک شده و یا پودر رایج تر است. استفاده از هاگ گانودرما در کشورهای غربی دیده شده و آسیایی ها از آن استفاده نمی کنند. مصرف قارچ گانودرما به طرق زیر امکان پذیر است: الف: مصرف قسمت گوشتی گیاه به صورت خشک شده تکه های بزرگ خشک شده گانودرما را حداقل به مدت 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید. میزان گرمای آب و مدت زمان بیشتر در خارج شدن مواد دارویی گانودرما نقش دارد. ب: مصرف پودر قارچ قسمت های گوشتی قارچ را به صورت تازه و یا خشک در دستگاه خردکن ریخته و کاملا پودر کنید.

این پودر را می توان به  چای یا قهوه افزوده میل کرد. میزان مصرف قارچ دارویی گانودرما:بستگی به شرایط بدنی هر فرد و نیاز بدن دارد. به طورمعمول بین نصف قاشق چایخوری تا یک و نیم قاشق چایخوری پودر گانودرما به صورت یک تا دو روز در میان مصرف می شود. این مقدار برای افراد سالم خواص بی شماری دارد. میزان مصرف این قارچ با توجه به نوع بیماری و پیشرفت آن نیز متفاوت است. سن، جنس، میزان سلامتی، پیشرفت بیماری از مولفه های تاثیرگذار در میزان مصرف قارچ گانودرما هستند. برای مثال بزرگسالان مبتلا به سرطان ، دیابت یا هپاتیت مزمن روزانه به 600 تا 1800 میلیگرم  قارچ نیاز دارند.

عوارض احتمالی مصرف قارچ گانودرما

گانودرما lucidum یکی از قوی ترین گیاهان دارویی است که در صورت مصرف صحیح و با دوز مناسب اثرات جانبی ناخوشایندی ندارد.برخی از عوارض ناخواسته خفیف با مصرف گانودرما گزارش شده که اغلب ناشی از عکس العمل بدن به سم زدایی و یا مصرف بیش از حد توصیه شده قارچ گانودرما است. این علایم عبارتند از:

  • خون دماغ
  • خشک شدن بینی، دهان و گلو
  • مشکلات گوارشی
  • خارش پوست
  • سرگیجه
  • خون در مدفوع
  • عطسه و واکنش های آلرژیک
  • آکنه و بثورات جلدی

چنانچه بیماری خاصی دارید و از دارو استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف گیاهان دارویی برای بیماران خاص باید زیر نظر پزشک انجام شود. خانم های باردار و شیرده بهتر است از مصرف گیاهان دارویی و قارچ گانودرما خودداری کنند. مصرف گانودرما برای کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، مجاز نیست. خواص پودر قهوه فوری زنجبیل و دارچین دکتر بیز  تنها در صورت مصرف صحیح با دوز مناسب ، حاصل می شود. استفاده بیش از حد همه گیاهان دارویی می تواند عوارض ناخوشایندی را ایجاد کند. در صورت مصرف متعادل قارچ گانودرما ، سلامتی، نشاط، افزایش انرژی را تجربه خواهید کرد. در ضمن دوره جامع آموزش پرورش قارچ گانودرما تهیه شده که پیشنهاد می کنم از صفحه زیر آن را ببیند.

این فیلم توسط ترجمه و زیر نویس شده است. اینکه گفته شد شماره یک به این خاطر است که فیلم شماره دو را که زیرنویس شده هم بزودی ویرایش کرده و در سایت قرار می دهیم.امیدوارم از این مقاله خوشتان آمده باشد اگر سوالی برای شما یا نظری دارید درقسمت نظرات اعلام کنید. این هم فیلم شماره دو قارچ گانودرما که قولش را داده بودیم: در این فیلم یکی از پیشرفته  و مدرن ترین مزرعه های تولید مورد بررسی قرار می گیرد. این گلخانه مدرن  توسط در سال 2007 ساخته شده است و این شرکت تولید کننده محصولات و مشتقات گیاه گانودرما می باسد. که از لینک زیر می توانید این محصولات را ببینید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خواص قارچ گانودرما در طب سنتی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خواص قارچ گانودرما در طب سنتی"، کلیک کنید.